First year physics students' perceptions of studying foreign languages
Työelämän kansainvälistyessä työnantajat odottavat työntekijöiltään hyvää kielitaitoa. Vaikka korkeakouluopiskelijat olettavat tarvitsevansa joitakin vieraita kieliä tulevassa työssään, heillä saattaa olla väärä kuva työpaikkojen todellisista kielivaatimuksista. Väärät oletukset työelämästä voivat haitata opiskelijoiden motivaatiota opiskella viestintää ja kieliä. Korkeakoulujen kielten opettajat opettavat yhä kirjavampia opiskelijaryhmiä, eivätkä he voi aina vastata opiskelijoiden tarpeisiin. Jyväskylän yliopiston kielikeskus tarttui tähän haasteeseen ja toteutti uusimuotoisten viestintä- ja kieliopintojen ensimmäisen pilottijakson ensimmäisen vuoden fysiikan opiskelijoiden kanssa lukuvuonna 2014-2015. Tämä monikielinen jakso yhdistettiin fysiikan peruskursseihin tarkoituksena luoda siitä kiinteä, luonnollinen osa opiskelijoiden yliopisto-opintopolkua.
Tässä tutkielmassa esitellään ja arvioidaan aiempia tutkimuksia liittyen käsityksiin kielistä, kielten oppimisesta sekä korkeakoulujen kieltenopetuksesta. Aiempaan kirjallisuuteen pohjaten toteutettiin haastattelututkimus, johon osallistui yhdeksän pilottihankkeessa mukana ollutta fysiikan opiskelijaa. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä opiskelijoilla on vieraista kielistä ja niiden opiskelusta yleisellä tasolla sekä yliopistossa. Haastattelujen perusteella näyttää siltä, että ensimmäisen vuoden opiskelijoiden käsitykset kielistä pohjautuvat vahvasti heidän aiempiin kokemuksiinsa sekä siihen, mitä he ovat kuulleet arvostamiltaan henkilöiltä kuten laitoksensa henkilökunnalta. Koska opiskelijoilla ei ollut juurikaan kansainvälistä kokemusta, he eivät osanneet arvioida mikä merkitys muilla kielillä kuin englannilla voisi olla heidän elämässään, eivätkä täten olleet kovin kiinnostuneita opiskelemaan valinnaisia kieliä. Opiskelijat eivät myöskään pitäneet pilottihankkeen kursseja osana fysiikan opintojaan, vaan erillisenä kokonaisuutena. Tutkielmassa ehdotetaan, että laitokset harkitsisivat tarkoin millaisen viestin he haluavat välittää opiskelijoilleen vieraiden kielten opiskelun suhteen. Jatkotutkimukset voisivat seurata tämän tutkielman osallistujien ajatusten kehittymistä heidän opintojensa aikan
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Second language learning and the creation of a sense of belonging : experiences of international PhD students in Finland
Weingärtner, Katharina Bettina (2023)Embedded in the context of internationalization of Higher Education, the focus of this study is on the reciprocal relationship between the Finnish language learning process of international PhD students and the development ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
Teachers’ perceptions of early foreign language learning
Iso-Rautio, Valtteri (2020)Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 keväästä lähtien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimmäisellä ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lisättiin ... -
Kielivaranto. Nyt! : monikielisyys vahvuudeksi -selvityksen (2017) seuranta
Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (2021) -
Language Reserve. Now! Follow-up on Pyykkö’s Report Multilingualism into a strength (2017) : Summary in English
Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.