University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

First year physics students' perceptions of studying foreign languages

Thumbnail
View/Open
994.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pirhonen, Hillamaria
Date
2015
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Työelämän kansainvälistyessä työnantajat odottavat työntekijöiltään hyvää kielitaitoa. Vaikka korkeakouluopiskelijat olettavat tarvitsevansa joitakin vieraita kieliä tulevassa työssään, heillä saattaa olla väärä kuva työpaikkojen todellisista kielivaatimuksista. Väärät oletukset työelämästä voivat haitata opiskelijoiden motivaatiota opiskella viestintää ja kieliä. Korkeakoulujen kielten opettajat opettavat yhä kirjavampia opiskelijaryhmiä, eivätkä he voi aina vastata opiskelijoiden tarpeisiin. Jyväskylän yliopiston kielikeskus tarttui tähän haasteeseen ja toteutti uusimuotoisten viestintä- ja kieliopintojen ensimmäisen pilottijakson ensimmäisen vuoden fysiikan opiskelijoiden kanssa lukuvuonna 2014-2015. Tämä monikielinen jakso yhdistettiin fysiikan peruskursseihin tarkoituksena luoda siitä kiinteä, luonnollinen osa opiskelijoiden yliopisto-opintopolkua. Tässä tutkielmassa esitellään ja arvioidaan aiempia tutkimuksia liittyen käsityksiin kielistä, kielten oppimisesta sekä korkeakoulujen kieltenopetuksesta. Aiempaan kirjallisuuteen pohjaten toteutettiin haastattelututkimus, johon osallistui yhdeksän pilottihankkeessa mukana ollutta fysiikan opiskelijaa. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä opiskelijoilla on vieraista kielistä ja niiden opiskelusta yleisellä tasolla sekä yliopistossa. Haastattelujen perusteella näyttää siltä, että ensimmäisen vuoden opiskelijoiden käsitykset kielistä pohjautuvat vahvasti heidän aiempiin kokemuksiinsa sekä siihen, mitä he ovat kuulleet arvostamiltaan henkilöiltä kuten laitoksensa henkilökunnalta. Koska opiskelijoilla ei ollut juurikaan kansainvälistä kokemusta, he eivät osanneet arvioida mikä merkitys muilla kielillä kuin englannilla voisi olla heidän elämässään, eivätkä täten olleet kovin kiinnostuneita opiskelemaan valinnaisia kieliä. Opiskelijat eivät myöskään pitäneet pilottihankkeen kursseja osana fysiikan opintojaan, vaan erillisenä kokonaisuutena. Tutkielmassa ehdotetaan, että laitokset harkitsisivat tarkoin millaisen viestin he haluavat välittää opiskelijoilleen vieraiden kielten opiskelun suhteen. Jatkotutkimukset voisivat seurata tämän tutkielman osallistujien ajatusten kehittymistä heidän opintojensa aikan ...
Keywords
kielen oppiminen korkea-asteen koulutus oppimiskäsitykset työelämä monikielisyys fysiikka opiskelijat käsitykset kielet opiskelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508102638

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23973]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives 

    Liu, Qirui (2019)
    This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ...
  • Teachers’ perceptions of early foreign language learning 

    Iso-Rautio, Valtteri (2020)
    Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 keväästä lähtien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimmäisellä ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lisättiin ...
  • Kielivaranto. Nyt! : monikielisyys vahvuudeksi -selvityksen (2017) seuranta 

    Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (2021)
  • Language Reserve. Now! Follow-up on Pyykkö’s Report Multilingualism into a strength (2017) : Summary in English 

    Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2021)
  • In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study 

    Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)
    Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre