An English teacher's ways of motivating students in Dangerous Minds and Dead Poets Society
Pedagogiikassa ja kielenopetuksen tutkimuksessa on jo vuosia painotettu motivaation merkitystä sekä oppilaille että opettajille ja motivaation vaikutusta oppimiseen. Motivaatiota on tutkittu laajasti ja monipuolisesti samoin kuin vaikuttavia tekijöitä oppilasmotivaatiossa, mutta englannin opettajan keinoja motivoida oppilaita ei ole tarkasteltu samalla aktiivisuudella. Täydentääkseen tätä tutkimuskenttää tämä tutkielma tutkii nimenomaan englannin opettajien keinoja motivoida oppilaita esitettynä elokuvissa Dangerous Minds sekä Dead Poets Society. Tutkimus keskustelee myös siitä, voidaanko näitä keinoja soveltaa käytännön opetustyöhön ja kuinka hyvin nämä keinot vastaavat motivoivan opetuksen teoriaa.
Tutkimus toteutettiin observoimalla siihen valittuja elokuvia ja litteroimalla kohtaukset, jotka liittyivät opettamiseen tai kanssakäymiseen oppilaiden kanssa. Kohtausten analyysissä tarkasteltiin millaisia motivoinnin keinoja käytettyjen elokuvien opettajahahmot hyödynsivät opetuksessaan ja suhteessaan oppilaisiin. Käytetyt motivoinnin keinot vastaavat hyvin suurilta osin alan teoriakirjallisuudessa tarjottuja motivoinnin tapoja, ja elokuvissa esitetyt keinot ovat myös sovellettavissa käytäntöön lukuun ottamatta joitakin korkealentoisia poikkeuksia. Syy näille poikkeuksille, jotka eivät sellaisinaan sovellu käytännön opetuskäyttöön, sekä kirjallisuudessa esitetyille, mutta elokuvissa poissaoleville motivoinnin keinoille on todennäköisimmin elokuvayleisön kiinnostuksen ylläpitäminen. Opettajan oma motivaatio ja innostus, vaihtelevat, monipuoliset opetusmenelmät sekä se, että oppilaat kokevat opettajan välittävän, nousevat merkittävimmiksi tekijöiksi elokuvien pohjalta. Opettajahahmot hyödyntävät myös lukemattomia muita motivoinnin keinoja, kuten oppilaiden haastamista sopivalla vaikeustasolla sekä vertaistukea.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Student teachers' questioning behaviour which elicit conceptual explanation from students
Hähkiöniemi, Markus (International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2016)Getting students to explain their thinking is one of the big challenges in teachers’ work. Previous studies have analysed teacher questioning by focusing on amounts of different types of questions. In this study, I use ... -
University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students
Nyyssönen, Valtteri (2017)Foneeminen tarkekirjoitus on pitkään ollut osa ääntämisen opetusta. Se on ainut tapa, jolla sanojen ja puhunnosten ääntämisasuun voidaan viitata ilman tulkinnanvaraa, ja lisäksi yksi harvoista visuaalisista apuvälineistä, ... -
How are English lessons differentiated for linguistically gifted students by expert and novice English teachers?
Weckman, Laura (2017)The purpose of this study is to describe the ways that expert and novice English teachers differentiate their teaching for linguistically gifted students, and to see whether these methods used differ based on teaching ... -
English teachers and students' perceptions on the feminization of English teaching
Auvinen, Annastiina (2020)Tämä maisteritutkielma tutkii opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen naisvaltaisuudesta. Opettamisen naisvaltaisuus on länsimaissa tunnistettu ja tutkittu ilmiö, mutta usein aiheen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.