Nuoren ja vanhemman temperamenttiyhdistelmät ja niiden yhteys nuoren sosioemotionaaliseen kehitykseen
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin nuoren ja vanhemman temperamenttiyhdistelmiä sekä niiden
yhteyttä nuoren sosioemotionaaliseen kehitykseen. Tutkimus on osa syksyllä 2013 käynnistynyttä
TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta, jossa on mukana noin 55 luokkaa
Jyväskylän ja Jämsän alueelta. Tämä tutkimusaineisto (N=607) koostuu nuorten ja vanhempien
aineistoista, jotka kerättiin syksyn 2014 aikana nuorten ollessa kuudennella luokalla.
Temperamenttia tarkasteltiin nuorille ja vanhemmille suunnattujen temperamentin
itsearviointikyselyiden (EATQ-R ja ATQ) avulla. Tavoitteena oli etsiä temperamentin
superfaktoreiden tahdonalainen itsesäätely, negatiivinen emotionaalisuus ja
ulospäinsuuntautuneisuus pohjalta temperamenttityypit joustava, ylikontrolloiva ja alikontrolloiva –
niin nuorten kuin vanhempienkin keskuudesta. Lisäksi tutkittiin sitä, ovatko nuorten ja vanhempien
temperamenttityypit yhteydessä toisiinsa ja millaisia yhteyksiä erilaisilla nuoren ja vanhemman
temperamenttiyhdistelmillä oli nuoren sosioemotionaaliseen kehitykseen. Sosioemotionaalisen
kehityksen ulottuvuuksia eli tunne- ja käytösoireita, yliaktiivisuutta sekä prososiaalisuutta arvioitiin
nuorten täyttämällä itsearviointikyselyllä (SDQ). Niin nuorilta kuin vanhemmiltakin löydettiin
aiempien tutkimusten mukaisesti kolme temperamenttityyppiä: joustava, ylikontrolloiva ja
alikontrolloiva. Havaitut yhteydet nuoren ja vanhemman temperamenttityypin välillä olivat
kuitenkin heikkoja. Yhteyksiä havaittiin kuitenkin tarkasteltaessa nuorten ja vanhempien
temperamenttien jatkuvien superfaktoreiden välisiä yhteyksiä; etenkin vanhempien tahdonalainen
itsesäätely oli positiivisessa yhteydessä sekä nuorten tahdonalaiseen itsesäätelyyn että
kiinnostukseen muita ihmisiä kohtaan. Myös joidenkin muiden superfaktoreiden havaittiin olevan
yhteydessä toisiinsa, joskaan ei yhtä merkittävästi. Selvä yhteys havaittiin myös eri
temperamenttiyhdistelmien ja nuoren sosioemotionaalisen kehityksen ulottuvuuksien välillä.
Joustavien nuorten havaittiin raportoivan yli- ja alikontrolloiviin nuoriin nähden vähiten erilaisia
oireita, kuten tunne- ja käytösoireita sekä yliaktiivisuutta. He pitivät itseään myös toisia nuoria
prososiaalisempina. Ylikontrolloivat nuoret sen sijaan raportoivat vähemmän yliaktiivisuutta sekä
vähemmän käytös- ja tunneoireita kuin alikontrolloivat nuoret. Lisäksi he arvioivat itsensä
alikontrolloivia nuoria prososiaalisemmiksi. Alikontrolloivat nuoret raportoivat muihin nuoriin
verrattuna eniten tunne- ja käytösoireita sekä arvioivat olevansa toisia nuoria ylivilkkaampia. He
arvioivat myös olevansa vähemmän prososiaalisia kuin muut nuoret, vanhemman temperamentista
riippumatta. Nuoren sosioemotionaalisen kehityksen kannalta vanhemman temperamenttia
merkittävämmäksi osoittautui siis nuoren oma temperamentti. Vanhemman temperamenttityypin
havaittiin kuitenkin aikaansaavan eroja nuoren sosioemotionaalisen kehityksen ulottuvuuksissa
nuorten temperamenttityyppien sisällä. Erityisesti vanhemman alikontrolloiva temperamenttityyppi
näytti olevan yhteydessä nuoren ja vanhemman väliseen heikompaan yhteensopivuuteen nuoren
sosioemotionaalisen kehityksen näkökulmasta, nuoren temperamentista riippumatta. Tutkimustieto
on nykyisellään vähäistä sekä nuorten ja vanhempien temperamenttityyppien yhdistelmistä että
näiden yhdistelmien yhteydestä nuoren sosioemotionaaliseen kehitykseen. Koska tämän
tutkimuksen tulosten perusteella nuoren ja vanhemman temperamenttiyhdistelmien osoitettiin
olevan yhteydessä nuoren sosioemotionaaliseen kehitykseen, on nuoren ja vanhemman
temperamenttityyppien yhteensopivuutta tutkittava tulevaisuudessa havaitun yhteyden
varmistamiseksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
Jykylä, Johanna; Siiriä, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka temperamentti kehittyy 6.–9. luokan välillä ja kuinka vanhemman kasvatustyylit ovat yhteydessä nuoren temperamenttiin ja siinä tapahtuviin muutoksiin. Lisäksi tutkimme, ... -
Puberteetin ajoittumisen ja tempon yhteys sosioemotionaaliseen kehitykseen varhaisnuoruudessa
Alaluusua, Essi; Yli-Nikkola, Elina (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin puberteetin ajoittumisen ja tempon yhteyttä sosioemotionaaliseen kehitykseen varhaisnuoruudessa koulusiirtymän aikana. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen TIKAPUU ... -
Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers
Jaruseviciute, Vilija; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona (Wiley, 2023)This Finnish longitudinal study investigated the role of relationships with mothers (n = 631) and teachers (n = 56), and adolescents' (n = 848; 53.9% girls, 46.1% boys) temperament in the development of the adolescents' ... -
Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin
Lahdelma, Pinja; Tolonen, Maria (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuoren temperamentin sekä nuoren ja vanhemman temperamenttiyhdistelmien yhteyksiä nuoren kokemiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Lisäksi selvitimme eroja oppimiseen liittyvien ... -
The impact of children’s socioemotional development on parenting styles : the moderating effect of social withdrawal
Zarra-Nezhad, Maryam; Viljaranta, Jaana; Sajaniemi, Nina; Aunola, Kaisa; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Taylor & Francis, 2022)This study focused on associations between children’s socioemotional development (prosocial behaviour, internalizing and externalizing problems) and parenting styles (affection, behavioural control, and psychological ...