The associations of student temperament type, gender and teacher temperament type with adolescent well-being in school
Tässä TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -pitkittäistutkimukseen kuuluvassa tutkimuksessa selvitettiin (a) suomalaisten kuudesluokkalaisten ja heidän opettajiensa keskuudessa esiintyviä sukupuolieroja temperamentissa, (b) sitä, oliko oppilaiden ja opettajien temperamenttidatasta löydettävissä kolme vakiintunutta temperamenttityyppiä (joustava, alikontrolloiva ja ylikontrolloiva), (c) oppilaiden temperamenttityyppien ja sukupuolten välisiä eroja kouluhyvinvoinnissa, sekä (d) sitä, olivatko oppilaan temperamenttityypin ja sukupuolen yhteydet oppilaan kouluhyvinvointiin erilaisia riippuen opettajan temperamenttityypistä. Itsearviot temperamentista kerättiin 577 oppilaalta ja 40 opettajalta käyttämällä muokattua versiota The Early Adolescent Temperament Questionnaire – Revised (EATQ-R) -kyselystä sekä The Adult Temperament Questionnaire (ATQ) -kyselyä. Oppilaiden kouluhyvinvointia (kouluviihtyyden, koulutyöhön liittyvän stressin ja kouluvastaisten asenteiden suhteen) selvitettiin itsearviointilomakkeella. Tulokset osoittivat, että oppilaan temperamenttityyppi ja sukupuoli olivat yhteydessä oppilaan kouluhyvinvointiin silloinkin, kun oppilaan koulutaidot oli kontrolloitu. Joustavaa temperamenttityyppiä ilmentävät oppilaat (joita luonnehti korkea tahdonalainen itsesäätely ja ulospäinsuuntautuneisuus, sekä matala negatiivinen emotionaalisuus) raportoivat parempaa kouluhyvinvointia verrattuna alikontrolloiviin oppilaisiin (joita luonnehti korkea ulospäinsuuntautuneisuus, matala tahdonalainen itsesäätely sekä keskiarvoinen taso negatiivisessa emotionaalisuudessa) ja ylikontrolloiviin oppilaisiin (joita luonnehti keskiarvoinen taso tahdonalaisessa itsesäätelyssä, korkea negatiivinen emotionaalisuus sekä matala ulospäinsuuntautuneisuus). Lisäksi tytöt arvioivat kouluhyvinvointinsa paremmaksi kuin pojat. Oppilaan temperamenttityypin ja sukupuolen yhteyksissä oppilaan kouluhyvinvointiin ei havaittu opettajan temperamenttityypistä riippuvia eroja. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella suositellaan, että opettajat pyrkivät yhteistyössä oppilaidensa kanssa luomaan oppilaiden erilaisten temperamenttitaipumusten kanssa yhteensopivia luokkaympäristöjä, jotta kaikkien oppilaiden kouluhyvinvointia voidaan parantaa.
...
This research, as part of the STAIRWAY – From Primary School to Secondary School -longitudinal study, examined (a) gender differences in the temperaments of Finnish sixth-grade students and their teachers, (b) whether three previously established types of temperament, Resilient, Undercontrolled and Overcontrolled, could be extracted from the temperament data of the students and the teachers, (c) differences in student well-being in school based on student temperament type and gender, and (d) whether the associations of student temperament type and gender with student well-being in school would be different depending on teacher temperament type. Self-ratings of temperament were obtained from 577 students and 40 teachers using a modified version of the Early Adolescent Temperament Questionnaire - Revised (EATQ-R) and The Adult Temperament Questionnaire (ATQ). Students assessed their well-being in school (in terms of school satisfaction, schoolwork related stress and anti-school attitudes) using a self-report questionnaire. The results showed that both student temperament type and gender were associated with student well-being in school after controlling for students’ academic skills: students exhibiting the Resilient temperament type (characterized by high levels of Effortful control and Surgency, and a low level of Negative affectivity) reported higher well-being in school than students exhibiting the Undercontrolled type (characterized by a high level of Surgency, a low level of Effortful control, and an average level of Negative affectivity) or the Overcontrolled type (characterized by an average level of Effortful control, a high level of Negative affectivity, and a low level of Surgency). Furthermore, girls reported higher well-being in school than boys. Finally, the results showed that the associations of student temperament type and gender with student well-being in school did not differ based on teacher temperament type. The results of this study suggest that teachers should work together with their students to create classroom environments that fit the different temperamental predispositions of the students in order to achieve higher well-being in students of all temperament types.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Associations of temperament types and gender of early adolescents and teachers with adolescents’ school well‐being
Puonti, Ville; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona (Wiley, 2021)This study examined the role of temperament type and gender of adolescents and teachers in adolescents’ well‐being in school. The sample consisted of 677 Finnish students and 56 classroom teachers. Parents rated adolescent ... -
Associations Between Student‐Athletes’ Self‐Esteem and Career Adaptability Across the High School Years
Nikander, Jaakko A.O.; Aunola, Kaisa; Tolvanen, Asko; Ryba, Tatiana V. (Wiley-Blackwell, 2022)The key challenges in sustainable elite sports concern young athletes´ holistic development. Consequently, preparation for dual careers has been recommended to enhance athletes’ well-being and equip them for life after ... -
The roles of teacher-student relationship quality and self-concept of ability in adolescents’ achievement emotions : temperament as a moderator
Clem, Anna-Leena; Rudasill, Kathleen M.; Hirvonen, Riikka; Aunola, Kaisa; Kiuru, Noona (Springer, 2021)This study examined to what extent teacher–student conflict and closeness, on the one hand, and students’ self-concepts of ability in literacy and mathematics, on the other, are related to students’ achievement emotions ... -
The future-oriented hopes and goals of adolescent student-athletes in Finnish sport high schools
Sääksi, Pauliina; Saarinen, Milla; Aunola, Kaisa; Korpela, Mika; Ryba, Tatiana V. (Routledge, 2023)As most young athletes do not end up making a living in sport, and professional athletic careers are relatively short, adolescent athletes need to think about and plan their future outside of sport. The present longitudinal ... -
Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers
Jaruseviciute, Vilija; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona (Wiley, 2023)This Finnish longitudinal study investigated the role of relationships with mothers (n = 631) and teachers (n = 56), and adolescents' (n = 848; 53.9% girls, 46.1% boys) temperament in the development of the adolescents' ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.