Rentoutuminen, immersio ja flow taidepelikokemuksessa : musiikin rooli Journey-pelissä
Pelaamisen yleistyttyä ja pelien kirjon kasvaessa uudenlaiset pelikokemukset ovat saaneet myös enemmän
huomiota. Tällainen pelikokemus on myös Journey-videopeli, jonka otin tutkielmani keskipisteeksi koska olen
kokenut sen henkilökohtaisesti erittäin immersiiviseksi ja rentouttavaksi.
Lähdin kyselytutkimuksen kautta selvittämään vastausta kysymykseen: mikä on musiikin rooli taidepeli Journeyn
pelikokemuksessa? Tulosten perusteella tein deskriptiivisen vastausten analysoinnin joilla lähestyin
tutkimuskysymystä.
Tuloksista kävi ilmi, että musiikki arvotettiin pelikokemuksessa korkealle, ja peli koettiin sekä immersiiviseksi että
rentouttavaksi. Journeyn musiikkien herättämät tunnetilat olivat samanlaiset miten pelaamisen jälkeistä olotilaakin
kuvailtiin, ja musiikin koettiin auttavan pääsemään sisään pelin maailmaan.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kun hirviöiksi paljastumme : rikoskumppanuuden kokemus Dark Souls -pelissä
Karjalainen, Rauli (2018) -
”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam” : S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä
Puhakka, Patricia (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan suomea toisena kielenä opiskelevien oppilaiden Arvaa sana -pelissä käyttämiä sanan selittämisstrategioita. Arvaa sana -peli on Niilo Mäki Instituutin sekä Lukumummi ja -vaari toiminnan ... -
Leikisti pelissä : pohdintaa lasten digitaalisesta leikistä
Koivula, Merja; Mustola, Marleena (Tampereen yliopisto, 2015)Artikkelissamme tarkastellaan esikouluikäisten lasten d¡gitaalista pelaamista leik¡n näkökulmasta. Vi¡me vuosina tieto- ja viestintäteknologia on tullut osaksi yhä nuoremp¡en lasten arkea ja herättänyt myös huolta s¡¡tä, ... -
Demokratia pelissä : opetuslautapelikokeilu lukiossa
Oikari, Niilo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia demokratiakasvatuslautapelin opetuskokeilua lukiossa. Tavoitteenani oli saada tietoa opiskelijoiden kokemuksista lautapelin pelaamisesta ja siinä harjoiteltavista demokratiataidoista. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.