University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Rentoutuminen, immersio ja flow taidepelikokemuksessa : musiikin rooli Journey-pelissä

Thumbnail
View/Open
1.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkinen, Manu
Date
2015
Discipline
MusicologyMusiikkitiede

 
Pelaamisen yleistyttyä ja pelien kirjon kasvaessa uudenlaiset pelikokemukset ovat saaneet myös enemmän huomiota. Tällainen pelikokemus on myös Journey-videopeli, jonka otin tutkielmani keskipisteeksi koska olen kokenut sen henkilökohtaisesti erittäin immersiiviseksi ja rentouttavaksi. Lähdin kyselytutkimuksen kautta selvittämään vastausta kysymykseen: mikä on musiikin rooli taidepeli Journeyn pelikokemuksessa? Tulosten perusteella tein deskriptiivisen vastausten analysoinnin joilla lähestyin tutkimuskysymystä. Tuloksista kävi ilmi, että musiikki arvotettiin pelikokemuksessa korkealle, ja peli koettiin sekä immersiiviseksi että rentouttavaksi. Journeyn musiikkien herättämät tunnetilat olivat samanlaiset miten pelaamisen jälkeistä olotilaakin kuvailtiin, ja musiikin koettiin auttavan pääsemään sisään pelin maailmaan.
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507032507

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4189]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kun hirviöiksi paljastumme : rikoskumppanuuden kokemus Dark Souls -pelissä 

    Karjalainen, Rauli (2018)
  • ”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam” : S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä 

    Puhakka, Patricia (2018)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan suomea toisena kielenä opiskelevien oppilaiden Arvaa sana -pelissä käyttämiä sanan selittämisstrategioita. Arvaa sana -peli on Niilo Mäki Instituutin sekä Lukumummi ja -vaari toiminnan ...
  • Tarinan ja henkilöhahmon muodostuminen Golden Compass -PC-pelissä 

    Ojanen, Paula (2011)
    Pro Gradu -työssäni tutkin tarinan ja henkilöhahmon muodostumista PC -pelissä, erityisesti sitä, miten tarina ja henkilöhahmo siirtyvät toisesta julkaisumuodosta, romaanistaja elokuvasta, pelin muotoon. Käsittelen myös ...
  • Disintegrationin integroituminen : The Curen Disintegration-levy osana Tunteet pelissä -televisiosarjan audiovisuaalista kerrontaa 

    Turunen, Joona (2017)
  • Jääkiekkotaktiikat 5 vastaan 5 -pelissä Torinon vuoden 2006 olympialaisissa 

    Luimula, Sami (2013)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lajin kärkimaat pelasivat jääkiekkoa keskinäisissä otteluissaan Torinon olympialaisten 5 vastaan 5 –pelissä. Analyysin kohteena olivat joukkueiden käyttämät taktiikat sekä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre