University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana

Thumbnail
View/Open
1002.Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Helkala, Arja
Date
2015
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
TIIVISTELMÄ Helkala, Arja. 2.─6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana. Erityispedagogiikan pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 103 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari-lukutuokioille osallistuneiden 2.─6. luokkalaisten hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksella selvitettiin myös lasten saamaa tukea lukemiseensa vanhemmiltaan. Lisäksi tarkasteltiin lasten ja vanhempien taustatietojen yhteyksiä lasten lukemiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin Niilo Mäki Instituutin työryhmän toimesta vanhemmille osoitettuna verkkokyselynä ja lapsille tehtynä yksilöhaastatteluna. Saatu aineisto analysoitiin monimenetelmäisellä tutkimusasetelmalla. Lasten ja vanhempien ajatukset jakautuivat seuraaviin alakategorioihin: lukeminen ennen ja jälkeen intervention, kodin antama tuki ja lasten lukumieltymykset. Lapset kokivat lukevansa aika hyvin ja mielellään. Lukemista häiritsi hitaus, vaikeat sanat, pitkät tekstit ja vierasperäiset kirjaimet sekä rivillä pysyminen. Vanhempien mielestä lasten lukeminen oli hankalaa, eikä siksi ollut mieluista. Lukeminen edistyi ja oli mieluisampaa tuokioiden jälkeen molempien mielestä. Kodin tukea lapselle oli kannustus, vanhemman malli ja huolehtiminen lukemisesta: vuorolukua, lukeminen ääneen, läksyt sekä kirjojen ja sarjakuvien ostaminen sekä lainaaminen, ekapelin peluuttaminen, tekstien luetuttaminen tietokoneelta ja tv:stä. Vanhempien taustatekijöillä ei ollut yhteyttä lasten lukemiseen. Mieleistä luettavaa lapsille olivat itse valitut, hauskat ja jännittävät kirjat joista oppii ja jotka eivät ole tylsiä eivätkä tavallisia, sekä kirjat, joissa on hienoja kuvia ja sisältävät sopivan vaikeaa tekstiä lukea. Olisikin kiinnitettävä enemmän huomiota lasten lukemiseen sitoutumiseen, lukemisen motivointiin, luettavaan materiaaliin ja määrään kotona ja koulussa. ...
Keywords
Hitaat lukijat lukuharrastuneisuus kielellinen tietoisuus lukemissujuvuus lukivaikeus kodin lukukulttuuri lukeminen lukijat lukuharrastus lukihäiriöt
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201507022498

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21159]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre