2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana
TIIVISTELMÄ
Helkala, Arja. 2.─6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin
antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana. Erityispedagogiikan pro gradu -
tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 103 sivua. Julkaisematon.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Niilo Mäki Instituutin Lukumummi
ja -vaari-lukutuokioille osallistuneiden 2.─6. luokkalaisten hitaiden
lukijoiden lukuharrastuneisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksella selvitettiin
myös lasten saamaa tukea lukemiseensa vanhemmiltaan. Lisäksi tarkasteltiin
lasten ja vanhempien taustatietojen yhteyksiä lasten lukemiseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Niilo Mäki Instituutin työryhmän toimesta
vanhemmille osoitettuna verkkokyselynä ja lapsille tehtynä yksilöhaastatteluna.
Saatu aineisto analysoitiin monimenetelmäisellä tutkimusasetelmalla. Lasten ja
vanhempien ajatukset jakautuivat seuraaviin alakategorioihin: lukeminen ennen
ja jälkeen intervention, kodin antama tuki ja lasten lukumieltymykset.
Lapset kokivat lukevansa aika hyvin ja mielellään. Lukemista häiritsi hitaus,
vaikeat sanat, pitkät tekstit ja vierasperäiset kirjaimet sekä rivillä pysyminen.
Vanhempien mielestä lasten lukeminen oli hankalaa, eikä siksi ollut mieluista.
Lukeminen edistyi ja oli mieluisampaa tuokioiden jälkeen molempien mielestä.
Kodin tukea lapselle oli kannustus, vanhemman malli ja huolehtiminen lukemisesta:
vuorolukua, lukeminen ääneen, läksyt sekä kirjojen ja sarjakuvien ostaminen
sekä lainaaminen, ekapelin peluuttaminen, tekstien luetuttaminen tietokoneelta
ja tv:stä. Vanhempien taustatekijöillä ei ollut yhteyttä lasten lukemiseen.
Mieleistä luettavaa lapsille olivat itse valitut, hauskat ja jännittävät kirjat
joista oppii ja jotka eivät ole tylsiä eivätkä tavallisia, sekä kirjat, joissa on hienoja
kuvia ja sisältävät sopivan vaikeaa tekstiä lukea. Olisikin kiinnitettävä
enemmän huomiota lasten lukemiseen sitoutumiseen, lukemisen motivointiin,
luettavaan materiaaliin ja määrään kotona ja koulussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielellistä kehitystä tukevan intervention yhteys lasten lukemisen valmiuksien kehittymiseen
Räty, Johanna (2014) -
Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
Salmela, Anu-Katri (2014)Tämä tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskenttään. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää kuinka ... -
Lapset, jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana : heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät
Peltola, Ilona (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset taustatekijät ovat erityisen tyypillisiä sellaisille lapsille, jotka eivät oppineet lukemaan koulussa ensimmäisen luokan aikana sekä verrata, eroavatko nämä ... -
Rapid Coding of Syllable Structure by Dysfluent Developing Readers
Hintermeier, Lisa; Hautala, Jarkko; Aro, Mikko (Routledge, 2023)Purpose: The present study investigated whether the number of syllables affects developing readers’ word recognition when controlling for word length and word frequency and, if so, whether the effect is dependent on reading ... -
Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia
Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.