Malliopettajia ja muita hävyttömyyksiä : tapaustutkimus opettajiin kohdistuvista rooliodotuksista luokanopettajaopiskelijoiden tyttökalenterista syntyneen verkkokeskustelun valossa
Malliopettajia ja muita hävyttömyyksiä on Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksessa
toteutettu tapaustutkimus luokanopettajaopiskelijoiden teettämän
tyttökalenterin aiheuttamasta verkkokeskustelusta. Openteriksi nimettyä
projektia uutisoitiin näkyvästi loppuvuodesta 2014 ja se aiheutti vilkasta
keskustelua monilla eri keskustelupalstoilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli
selvittää, miten kalenteria kommentoitiin ja millaisia opettajiin liittyviä
rooliodotuksia, arvoja ja normeja kommentit ilmentävät. Tutkijaa kiinnosti
näiden odotusten tutkiminen erityisesti seksuaalisuuden ja sukupuolen
näkökulmasta.
Kyseessä on kriittistä pedagogiikkaa edustava laadullinen tutkimus, johon
sisältyy piirteitä etnometodologiasta. Aineistoksi rajattiin ensimmäisen
uutisoinnin synnyttämä kommentointi Ilta-Sanomien keskustelupalstalla.
Aineistona toimiva keskustelu sisälsi 304 nimimerkillä kirjoitettua kommenttia
ja se analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen perusteella suomalaiset arvot vaikuttavat hyvin moninaisilta
opettajiin kohdistuvien odotusten kontekstissa. Aineistosta oli havaittavissa
dikotominen kahtiajako kannustavan ja vastustavan diskurssin välillä. Vastustavaa diskurssia, johon liittyi opettajiin kohdistuvia konservatiivisia arvo-odotuksia, näyttäytyi eniten. Aiempiin tutkimuksiin (Kamila 2012) nojaten
naisopettajan seksuaalisuus näyttäytyi tässä diskurssissa ammatillisuuden
vastakohtana. Merkittävä tutkimustulos oli myös se, että osan vastustavan
diskurssin edustajien mielestä opettajakuvaan liittyvät reunaehdot eivät ole
opettajien itse päätettävissä. Opettajan tulee heidän mukaansa toimia ensisijaisesti oppilasta varten, jolloin opettajaan itseensä liittyvien asioiden
käsittelyä ei nähty edes merkittävänä.
Kannustavan diskurssin mukaan kalenteri toimi rohkeana
keskustelunavauksena tärkeälle aiheelle. He eivät nähneet ristiriitaa
ammattieettisten hyvien arvojen ja kalenterissa esiintymisen välillä. He
peräänkuuluttivat opettajien oikeuksia tulla kohdelluksi yksilönä, ilman
yhteiskunnassa vallitsevia vanhanaikaisia odotuksia.
...
Muu nimeke
Tapaustutkimus opettajiin kohdistuvista rooliodotuksista luokanopettajaopiskelijoiden tyttökalenterista syntyneen verkkokeskustelun valossaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tytöt tytöt tytöt : pohjoiseurooppalaisten eliittityttöjen historiaa
Niiranen, Anna (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022) -
Opettajien yksilökuvat Opettaja-lehdessä : opettajiin kohdistuvat rooliodotukset
Korhonen, Kati (2011) -
Erityinen ystävyys : miehen ja naisen välinen rakkaus uuden ajan alun Suomessa (n. 1650-1700)
Kietäväinen-Sirén, Hanna (University of Jyväskylä, 2015) -
Karvoihin kannattaa katsoa
Harjunen, Hannele; Rossi, Leena-Maija (Sukupuolentutkimuksen seura, 2021) -
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä
Keituri, Suvi; Räsänen, Mimosa (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä, sekä selvittää luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia puuttua ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.