Koulupäivän liikunnallistamista edistävät kokeilut ja oppilaiden osallisuus Täydellisen liikuntakuukauden aikana Mikkelissä 2014
Päivämäärä
2015Tutkimuksessa selvitetään, millaisia koulupäivää liikunnallistavia kokeiluja toteutettiin
opettajien ja oppilaiden toimesta Mikkelin kaupungin kouluissa alkusyksyllä
2014. Tutkimuksessa selvitettiin myös oppilaiden osallisuuden näkymistä
opettajien kirjaamissa kokeilukorteissa sekä osallisuuden sijoittumista
Shierin (2001) osallisuuden tasojen mukaan.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostui eri
koulujen opettajien liikkuvamikkeli.fi-sivustolle kirjaamista kokeilukorteista ja
ennen kaikkea niissä ilmenneistä kokeiluista, jotka luokiteltiin sisällönanalyysia
käyttäen. Kaikkiaan kokeiluja oli tutkimuksessa mukana 306, joista 69:ssa oli oppilaiden
osallisuus mainittu jollain tapaa.
Eniten liikuntakokeiluja toteutettiin oppitunteihin integroimalla. Myös pelit
ja leikit sekä taukoliikunta olivat suosittuja kokeiluja tutkimusaineistossamme.
Oppilaiden osallisuus taasen oli parhaiten huomioitu pelejä ja leikkejä
sisältävissä kokeiluissa ja vähiten retkillä. Osallisuuden tasoille sijoittumisessa
oppilaiden osallisuus oli suurinta neljännellä tasolla, jossa lapset otetaan mukaan
päätöksentekoon.
Koulupäivää liikunnallistaviin kokeiluihin vaikuttavat niin opettajien asenteet
kuin koulupäivän rakenteelliset seikat. Myös oppilaiden osallisuus on pitkälti
opettajien tarjoamista mahdollisuuksista kiinni. Liikunnan tarjoamat mahdollisuudet
ja hyödyt oppimisessa usein tiedostetaan, mutta käytännön tasolle
viemiseen on vielä matkaa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä koulupäivän ja oppituntien liikunnallistamisesta
Veistola, Venla (2021)Lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäminen on perusteltua tuntien liikkumisen hyödyt terveydelle ja hyvinvoinnille. On myös näyttöä siitä, että oppijan fyysinen aktiivisuus olisi yhteydessä oppimiseen. Oppilaiden ... -
Oppilaiden ajatuksia osallisuudesta ryhmätyöskentelyssä monialaisen oppimiskokonaisuuden aikana
Vertanen, Sanna; Hautanen, Eerika (1997)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 1. luokan oppilaiden ajatuksia osallisuudesta monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, jossa painottui oppilaiden välinen yhteistyö erilaisissa ryhmätyöskentelyä vaativissa tehtävissä. ... -
Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus liikunnan etäopetuksessa covid-19-pandemian aikana
Ek, Eino; Eerola, Anna (2023)Keväällä 2020 suomalaisessa koulujärjestelmässä siirryttiin etäopetukseen koronaviruspandemian vuoksi. Koska Suomessa ei ole aiemmin järjestetty laajamittaista liikunnan etäopetusta, on sen tutkiminen aiheellista. Tässä ... -
”Eriyttäminen lisää liikunnan iloa, osallisuutta ja osallistumista, onnistumisen elämyksiä ja myös fyysistä aktiivisuutta” : liikuntaa opettaneiden kokemuksia eriyttämisen merkityksestä 7–9.lk oppilaiden osallistumiseen liikuntatunneilla
Joutsen, Laura; Vartianen, Pia (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntaa opettaneiden kokemuksia siitä mikä merkitys eriyttämisellä koettiin olevan yläasteikäisten oppilaiden osallistumiseen ja osallisuuteen koulun liikuntatunneilla. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.