University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Koulupäivän liikunnallistamista edistävät kokeilut ja oppilaiden osallisuus Täydellisen liikuntakuukauden aikana Mikkelissä 2014

Thumbnail
View/Open
954.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hytönen, Katja |
Jääskeläinen, Mari
Date
2015
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimuksessa selvitetään, millaisia koulupäivää liikunnallistavia kokeiluja toteutettiin opettajien ja oppilaiden toimesta Mikkelin kaupungin kouluissa alkusyksyllä 2014. Tutkimuksessa selvitettiin myös oppilaiden osallisuuden näkymistä opettajien kirjaamissa kokeilukorteissa sekä osallisuuden sijoittumista Shierin (2001) osallisuuden tasojen mukaan. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostui eri koulujen opettajien liikkuvamikkeli.fi-sivustolle kirjaamista kokeilukorteista ja ennen kaikkea niissä ilmenneistä kokeiluista, jotka luokiteltiin sisällönanalyysia käyttäen. Kaikkiaan kokeiluja oli tutkimuksessa mukana 306, joista 69:ssa oli oppilaiden osallisuus mainittu jollain tapaa. Eniten liikuntakokeiluja toteutettiin oppitunteihin integroimalla. Myös pelit ja leikit sekä taukoliikunta olivat suosittuja kokeiluja tutkimusaineistossamme. Oppilaiden osallisuus taasen oli parhaiten huomioitu pelejä ja leikkejä sisältävissä kokeiluissa ja vähiten retkillä. Osallisuuden tasoille sijoittumisessa oppilaiden osallisuus oli suurinta neljännellä tasolla, jossa lapset otetaan mukaan päätöksentekoon. Koulupäivää liikunnallistaviin kokeiluihin vaikuttavat niin opettajien asenteet kuin koulupäivän rakenteelliset seikat. Myös oppilaiden osallisuus on pitkälti opettajien tarjoamista mahdollisuuksista kiinni. Liikunnan tarjoamat mahdollisuudet ja hyödyt oppimisessa usein tiedostetaan, mutta käytännön tasolle viemiseen on vielä matkaa. ...
Keywords
liikunnallistaminen liikunta koulu oppitunnit oppilaat osallisuus Mikkeli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506262456

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23362]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä koulupäivän ja oppituntien liikunnallistamisesta 

    Veistola, Venla (2021)
    Lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäminen on perusteltua tuntien liikkumisen hyödyt terveydelle ja hyvinvoinnille. On myös näyttöä siitä, että oppijan fyysinen aktiivisuus olisi yhteydessä oppimiseen. Oppilaiden ...
  • Oppilaiden ajatuksia osallisuudesta ryhmätyöskentelyssä monialaisen oppimiskokonaisuuden aikana 

    Vertanen, Sanna; Hautanen, Eerika (1997)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 1. luokan oppilaiden ajatuksia osallisuudesta monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, jossa painottui oppilaiden välinen yhteistyö erilaisissa ryhmätyöskentelyä vaativissa tehtävissä. ...
  • Liikuntavammat koulussa : 4.-7.-luokkalaisille liikunnan yhteydessä sattuneet tapaturmat ja vammat koulupäivän aikana 

    Pajunen, Laura (2015)
    Liikkuva koulu -ohjelma pyrkii lisäämään koulupäivän aikana tapahtuvaa liikuntaa. Kuitenkin lisättäessä liikuntaa tulisi pohtia myös liikunnan turvallisuutta. Tässä tutkielmassa tarkastellaan eri muuttujien ja liikuntamuotojen ...
  • "Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu" : näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta 

    Korolainen, Tom; Saastamoinen, Tuomas (2016)
    Korolainen, Tom. & Saastamoinen, Tuomas. 2016. ”Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu”: Näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta. ...
  • 3. – 4. -luokkalaisten oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja koulusitoutuneisuus perinteisessä ja avoimessa oppimisympäristössä 

    Peltola, Siiri (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. ja 4. luokkalaisten oppilaiden fyysisen aktiivisuuden muutoksia oppimisympäristön muutoksen myötä oppituntien aikaisen, vapaa-ajan ja vuorokauden aikaisen fyysisen aktiivisuuden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre