Koulupäivän liikunnallistamista edistävät kokeilut ja oppilaiden osallisuus Täydellisen liikuntakuukauden aikana Mikkelissä 2014
Date
2015Tutkimuksessa selvitetään, millaisia koulupäivää liikunnallistavia kokeiluja toteutettiin
opettajien ja oppilaiden toimesta Mikkelin kaupungin kouluissa alkusyksyllä
2014. Tutkimuksessa selvitettiin myös oppilaiden osallisuuden näkymistä
opettajien kirjaamissa kokeilukorteissa sekä osallisuuden sijoittumista
Shierin (2001) osallisuuden tasojen mukaan.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostui eri
koulujen opettajien liikkuvamikkeli.fi-sivustolle kirjaamista kokeilukorteista ja
ennen kaikkea niissä ilmenneistä kokeiluista, jotka luokiteltiin sisällönanalyysia
käyttäen. Kaikkiaan kokeiluja oli tutkimuksessa mukana 306, joista 69:ssa oli oppilaiden
osallisuus mainittu jollain tapaa.
Eniten liikuntakokeiluja toteutettiin oppitunteihin integroimalla. Myös pelit
ja leikit sekä taukoliikunta olivat suosittuja kokeiluja tutkimusaineistossamme.
Oppilaiden osallisuus taasen oli parhaiten huomioitu pelejä ja leikkejä
sisältävissä kokeiluissa ja vähiten retkillä. Osallisuuden tasoille sijoittumisessa
oppilaiden osallisuus oli suurinta neljännellä tasolla, jossa lapset otetaan mukaan
päätöksentekoon.
Koulupäivää liikunnallistaviin kokeiluihin vaikuttavat niin opettajien asenteet
kuin koulupäivän rakenteelliset seikat. Myös oppilaiden osallisuus on pitkälti
opettajien tarjoamista mahdollisuuksista kiinni. Liikunnan tarjoamat mahdollisuudet
ja hyödyt oppimisessa usein tiedostetaan, mutta käytännön tasolle
viemiseen on vielä matkaa.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23362]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aineenopettajaopiskelijoiden näkemyksiä koulupäivän ja oppituntien liikunnallistamisesta
Veistola, Venla (2021)Lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäminen on perusteltua tuntien liikkumisen hyödyt terveydelle ja hyvinvoinnille. On myös näyttöä siitä, että oppijan fyysinen aktiivisuus olisi yhteydessä oppimiseen. Oppilaiden ... -
Oppilaiden ajatuksia osallisuudesta ryhmätyöskentelyssä monialaisen oppimiskokonaisuuden aikana
Vertanen, Sanna; Hautanen, Eerika (1997)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 1. luokan oppilaiden ajatuksia osallisuudesta monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, jossa painottui oppilaiden välinen yhteistyö erilaisissa ryhmätyöskentelyä vaativissa tehtävissä. ... -
Liikuntavammat koulussa : 4.-7.-luokkalaisille liikunnan yhteydessä sattuneet tapaturmat ja vammat koulupäivän aikana
Pajunen, Laura (2015)Liikkuva koulu -ohjelma pyrkii lisäämään koulupäivän aikana tapahtuvaa liikuntaa. Kuitenkin lisättäessä liikuntaa tulisi pohtia myös liikunnan turvallisuutta. Tässä tutkielmassa tarkastellaan eri muuttujien ja liikuntamuotojen ... -
"Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu" : näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta
Korolainen, Tom; Saastamoinen, Tuomas (2016)Korolainen, Tom. & Saastamoinen, Tuomas. 2016. ”Liikunnanopettajan tärkein tehtävä on sytyttää oppilaissa liikunnan riemu”: Näkemyksiä koulun mahdollisuuksista ja esteistä edistää oppilaiden fyysistä aktiivisuutta. ... -
3. – 4. -luokkalaisten oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja koulusitoutuneisuus perinteisessä ja avoimessa oppimisympäristössä
Peltola, Siiri (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. ja 4. luokkalaisten oppilaiden fyysisen aktiivisuuden muutoksia oppimisympäristön muutoksen myötä oppituntien aikaisen, vapaa-ajan ja vuorokauden aikaisen fyysisen aktiivisuuden ...