dc.contributor.advisor | Marttunen, Miika | |
dc.contributor.author | Huttu, Pirkko | |
dc.date.accessioned | 2015-06-24T08:02:49Z | |
dc.date.available | 2015-06-24T08:02:49Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1476657 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46401 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa Ammatillisen opettajankoulutuksen tuloksellisuuden kokonaisuudesta. Tarkoituksena oli selvittää, miten avainhenkilöt määrittävät tuloksellisuutta ja minkälaista heidän mielestään on tuloksellinen ammatillinen opettajankoulutus. Lisäksi selvitettiin suhtautumista tulosajatteluun ja kokemuksia tuloksellisuuden mittaamisesta. Lopuksi tarkasteltiin tuloksellisuuteen ja sen mittaamiseen liittyviä koettuja ongelmia ja kehittämiskohteita. Tutkimus toteutettiin Oulun ammattikorkeakoulun Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa vuosina 2013–2014 kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Haastateltavista (N=9) osa toimii ammatillisen opettajankoulutuksen tai ammattikorkeakoulun johtotehtävissä, osa käytännön tehtävissä opettajankouluttajina.
Koska ammattikorkeakoulua koskeva lainsäädäntö on muuttunut, ja tulosrahoitus tullut vahvemmin toimintaa ohjaavaksi, tutkimusaihe on siten hyvin ajankohtainen. Avainhenkilöille tuloksellisuus merkitsi tehokkuutta, taloudellisuutta ja vaikuttavuutta. Tuloksellisuus on opiskelijoiden osaamistavoitteiden saavuttamista, osaamisen kasvua ja sen varmistamista. Laadukas työ, innovatiivisuus ja ajanmukaisuus ovat keskiössä. Asiakas- ja kumppanuussuhteet ovat tärkeitä. Tuloksellisuuden ulottuvuudet muodostuivat seuraaviksi: 1) yhteiskuntavastuullinen toimija ja vaikuttaja 2) luotettava ja arvostettu työelämä- ja verkostoyhteistyökumppani 3) riittävästi resursoitu ja osaava asiantuntija 4) joustava, moniulotteinen organisaatio ja korkea laatu 5) hyvinvoiva, innovatiivinen ja dynaaminen työyhteisö 6) mahdollistava, ketterä strategia 7) erityispiirteet 8) yhteinen toimintakehys ja laatumittaristo. Määrällisissä tulosmittareissa laadulliset tekijät jäävät useimmin tarkastelun ulkopuolelle. Jatkuvuus ja menestyminen
turvataan osaamisella ja tulevaisuuden ennakoinnilla. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (114 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ammatillinen opettajankoulutus | |
dc.subject.other | itsearviointi | |
dc.subject.other | koulutus | |
dc.subject.other | laatu | |
dc.subject.other | osaaminen | |
dc.subject.other | tulosmittari | |
dc.subject.other | tunnusluku | |
dc.title | Ammatillisen opettajankoulutuksen tuloksellisuus : "tapausesimerkkinä Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu" | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506242423 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2015-06-24T08:02:50Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | ammatillinen opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | itsearviointi | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | laatu | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | tuloksellisuus | |
dc.subject.yso | tunnusluvut | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |