Show simple item record

dc.contributor.advisorMarttunen, Miika
dc.contributor.authorHuttu, Pirkko
dc.date.accessioned2015-06-24T08:02:49Z
dc.date.available2015-06-24T08:02:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1476657
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46401
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa Ammatillisen opettajankoulutuksen tuloksellisuuden kokonaisuudesta. Tarkoituksena oli selvittää, miten avainhenkilöt määrittävät tuloksellisuutta ja minkälaista heidän mielestään on tuloksellinen ammatillinen opettajankoulutus. Lisäksi selvitettiin suhtautumista tulosajatteluun ja kokemuksia tuloksellisuuden mittaamisesta. Lopuksi tarkasteltiin tuloksellisuuteen ja sen mittaamiseen liittyviä koettuja ongelmia ja kehittämiskohteita. Tutkimus toteutettiin Oulun ammattikorkeakoulun Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa vuosina 2013–2014 kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Haastateltavista (N=9) osa toimii ammatillisen opettajankoulutuksen tai ammattikorkeakoulun johtotehtävissä, osa käytännön tehtävissä opettajankouluttajina. Koska ammattikorkeakoulua koskeva lainsäädäntö on muuttunut, ja tulosrahoitus tullut vahvemmin toimintaa ohjaavaksi, tutkimusaihe on siten hyvin ajankohtainen. Avainhenkilöille tuloksellisuus merkitsi tehokkuutta, taloudellisuutta ja vaikuttavuutta. Tuloksellisuus on opiskelijoiden osaamistavoitteiden saavuttamista, osaamisen kasvua ja sen varmistamista. Laadukas työ, innovatiivisuus ja ajanmukaisuus ovat keskiössä. Asiakas- ja kumppanuussuhteet ovat tärkeitä. Tuloksellisuuden ulottuvuudet muodostuivat seuraaviksi: 1) yhteiskuntavastuullinen toimija ja vaikuttaja 2) luotettava ja arvostettu työelämä- ja verkostoyhteistyökumppani 3) riittävästi resursoitu ja osaava asiantuntija 4) joustava, moniulotteinen organisaatio ja korkea laatu 5) hyvinvoiva, innovatiivinen ja dynaaminen työyhteisö 6) mahdollistava, ketterä strategia 7) erityispiirteet 8) yhteinen toimintakehys ja laatumittaristo. Määrällisissä tulosmittareissa laadulliset tekijät jäävät useimmin tarkastelun ulkopuolelle. Jatkuvuus ja menestyminen turvataan osaamisella ja tulevaisuuden ennakoinnilla.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (114 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherammatillinen opettajankoulutus
dc.subject.otheritsearviointi
dc.subject.otherkoulutus
dc.subject.otherlaatu
dc.subject.otherosaaminen
dc.subject.othertulosmittari
dc.subject.othertunnusluku
dc.titleAmmatillisen opettajankoulutuksen tuloksellisuus : "tapausesimerkkinä Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506242423
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2015-06-24T08:02:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoammatillinen opettajankoulutus
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysolaatu
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysotuloksellisuus
dc.subject.ysotunnusluvut
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record