Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSuomi, Kimmo
dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorAronen, Hilkka
dc.date.accessioned2015-06-22T08:38:35Z
dc.date.available2015-06-22T08:38:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1476366
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46382
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan urheilun sponsorointia yritysten näkökulmasta. Tarkoituksena on hahmottaa sponsorointia yritysten markkinointiviestinnän muotona ja toiminnan nykytilaa Suomessa. Tavoitteisiin päästään selvittämällä yritysten sponsoroinnille asetettuja tavoitteita, sponsorointikohteen valintaa sekä sponsoroinnin tulosten ja tehokkuuden mittaamista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla urheilua sponsoroivia yrityksiä Suomessa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaattein. Sponsorointi nähtiin tukitoimintona yrityksen markkinointiviestinnässä. Yritykset tavoittelivat sponsoroinnilla brändin ja imagon kehittämistä, näkyvyyttä ja myynnillistä kehitystä. Kohteen valinnassa arvostettiin kohteen soveltuvuutta yrityksen kohderyhmään, imagollista yhteensopivuutta yrityksen kanssa, hyvää mainetta, laajaa hyödynnettävyyttä ja yhteiskuntavastuullisuutta. Sponsoroinnin tulosten mittaaminen koettiin haastavaksi. Yleisemmin käytettiin näkyvyyden määrän mittaamista sekä brändi-ja mielikuvatutkimuksia. Urheilun sponsoroinnista muodostuu kaksijakoinen kuva. Sponsorointitoiminta suomalaisissa yrityksissä on kehittynyt ja edelleen murroksessa. Sitä voidaan harjoittaa monenlaisista lähtökohdista. Sponsoroinnilla on mahdollisuuksia kehittyä tehokkaaksi markkinointiviestinnän muodoksi. Jotta sponsoroinnista saataisiin mahdollisimman paljon hyötyä irti, tulisi sitä pyrkiä integroimaan yrityksen toimintaan ja hyödyntää sitä niin sisäisesti kuin yrityksestä ulospäin. Tämä edellyttää myös mittaamismenetelmien kehittämistä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (130 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherurheilu
dc.subject.othersponsorointi
dc.subject.othermarkkinointi
dc.subject.othermarkkinointiviestintä
dc.titleUrheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506222403
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.contributor.oppiaineLiikunnan yhteiskuntatieteetfi
dc.contributor.oppiaineSocial Sciences of Sporten
dc.date.updated2015-06-22T08:38:36Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.contributor.oppiainekoodi5032
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysosponsorointi
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysomarkkinointiviestintä


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot