Liiketoimintaprosessien analysointi : avainsuorituskykyindikaattorit analytiikan tukena
Nykypäivän kiihtyvässä globalisaatiossa yritykset ja organisaatiot muokkaavat toimintojaan prosessiorientoituneeksi. Tämä organisaatiorakenteen muutos eroaa huomattavasti perinteisestä organisaatiomallista. Prosessiorientoituneen organisaation ytimenä toimivat liiketoimintaprosessit, jotka tuottavat yrityksen liiketoiminnan tuotteita ja palveluja. Tästä syystä liiketoimintaprosessit ovat nykyisten organisaatioiden keskeisimpiä toimintoja, joita tulee tarkkailla ja analysoida. Analysoinnin avulla pyritään ennustamaan ja tehostamaan liiketoimintaprosesseja erilaisin metodein.
Analysoinnissa on tärkeää kiinnittää huomiota liiketoimintaprosessien suorituskykyyn. Suorituskykyä voidaan mitata erilaisin metodein, mutta tässä tutkielmassa keskityttiin tarkastelemaan liiketoimintaprosessien suorituskykyä avainsuorituskykyindikaattoreiden avulla. Avainsuorituskykyindikaattorit osoittavat prosessien analysoijille sitä, miten kyseinen prosessi suoriutuu tai on suoriutunut suhteessa sille asetettuihin tavoitteisiin. Liiketoimintaprosessien analysoinnin eri osa-alueet hyödyntävät näitä indikaattoreita tarkastellessaan liiketoimintaprosessin tilaa.
Analyysia voidaan suorittaa historiallisen tiedon pohjalta, joka haetaan yrityksen tietovarastoista. Lisäksi on olemassa reaaliaikaisia analyysitekniikoita, joiden avulla voidaan tarkastella prosessien tämän hetkistä tilaa. Tutkielmassa tar-kasteltiin avainsuorituskykyindikaattoreiden merkitystä ja roolia liiketoimintaprosessien analysoinnissa. Tämän lisäksi annettiin kuva siitä, miksi liiketoimintaprosessien analysointi on tärkeä liiketoiminnan kehitys tapa, sekä pohdittiin, miten avainsuorituskykyindikaattoreiden avulla voidaan tunnistaa kehityksen kohteita. Tutkielma vastaa tutkimuskysymykseen aiheeseen liittyvän kirjallisuuskatsauksen pohjalta.
...
In today’s accelerating globalization organizations and companies are changing their organizational structure towards process-oriented organization. This process-oriented organizational structure differs from traditional organizational model. In process-oriented organization business processes are playing important role, because these processes produce company’s products and services. Because business processes have become key functions in organizations, they must be analyzed and measured. Business Process Analytics purpose is to fore-cast and enhance business processes with variety of methods.
In Business Process Analytics it is important to pay attention to Business Process Performance. Performance can be measured with different sets of measures but this thesis focuses on measuring Business Process Performance with Key Performance Indicators (KPI’s). Key Performance Indicators show in-formation about current and past state of business processes, and they are also used in different parts of Business Process Analytics.
Business Process Analytics can be executed by using both historical and real-time data. This thesis’s purpose is to show the importance of Business Process Analytics using Key Performance Indicators. In addition the aim is to give a picture why Business Process Analytics play a big part in business development and how Key Performance Indicators can be used to identify development targets. This Bachelor’s thesis is made in literature review and research question is answered on the basis of the related literature.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vihreän fasismin vastustaja : Fadela Amaran tekstit hallinnan analytiikan näkökulmasta
Konttori, Johanna (2012)Tutkimuksessa tarkastellaan Fadela Amaran, ranskalaisen feministin ja järjestöjohtajan, näkemyksiä ongelmallisista lähiöistä hallinnan analytiikan näkökulmasta. Ministerinäkin lyhyen aikaa toiminut Amara tunnettaneen ... -
Ohjelmistorobotiikka liiketoimintaprosessien tukena
Rantala, Artturi (2024)Työntekijät käyttävät päivittäin huomattavasti aikaa liiketoimintaprosesseihin, jotka sisältävät manuaalisia ja toistuvia tehtäviä erilaisissa yritysjärjestelmissä, taulukkolaskentaohjelmissa ja muissa perinteisissä ... -
Liiketoimintatiedon hallinnan prosessi organisaation päätöksenteon ja suorituskyvyn tukena
Ainola, Anna (2018)Liiketoimintatiedon hallinta on tänä päivänä hyvin merkittävässä roolissa organisaatioiden toiminnassa. Organisaatioiden liiketoimintaympäristö sisältää valtavan määrän tietoa, jonka kerääminen ja hyödyntäminen ovat ... -
IT-palvelunhallinnan prosessien kyvykkyystason mittaaminen
Alapiha, Jukka (2014)Muutokset liiketoiminnassa ja asiakkaiden tarpeissa muuttavat myös IT orga-nisaation palveluiden vaatimuksia. Muuttuva toimintakenttä asettaa vaati-muksia myös IT-palveluiden johtamiselle ja tuottamiselle. Jotta pystytään ... -
ITIL-viitekehyksen häiriönhallinta palvelun laadun tukena : tapaustutkimus IT-palveluorganisaatiossa
Etkalo, Anna (2021)Informaatioteknologia toimii yhä vahvemmin osana liiketoimintaa, jolloin IT-palvelunhallinnan rooli nousee entistäkin merkittävämmäksi. ITIL-viitekehys (Information Technology Infrastructure Library) on kokoelma par-haita ...