Opettajuus muutoksessa : yhteisopettajuuden tuoma muutos opettajuuteen opettajien kokemusten näkökulmasta
Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella kuinka opettajien kokemus omasta
opettajuudestaan muuttuu yhteisopettajuuden myötä ja millaisten muutosprosessien
kautta muutos tapahtuu.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jota varten suoritettiin kaksi aineistonkeruuta.
Ensimmäinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella syksyllä 2012 ja toinen teemahaastattelulla
syksyllä 2014. Tutkimus toteutettiin keskisuuren eteläsuomalaisen
kunnan alakoulussa, ja tutkimukseen osallistui työparin kanssa samassa luokassa
työskenteleviä luokanopettajia ja erityisluokanopettajia. Kaiken kaikkiaan
tutkimukseen osallistuneita opettajia oli yhteensä yhdeksän. Kertynyt aineisto
analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa löytyi kaksi muutosprosessia: opettajien luopumisprosessi heidän
siirtyessään yksin opettamisesta yhteisopettajuuteen ja yhdessä opettamisen
jatkuessa tapahtuva muutos. Yhteisopettajuuden myötä opettajat siirtyvät henkilökohtaisesta
opettajuudesta jaettuun opettajuuteen ja yhteisopettajuudessa on
tyypillistä, että opettajuus kehittyy henkilökohtaisen ja jaetun opettajuuden vuoropuheluna.
Muutostekijöitä, joiden kautta opettajuus muovautuu, löytyi aineistosta
neljä: luopuminen, luottamus, jakaminen ja oppiminen.
...
Alternative title
Yhteisopettajuuden tuoma muutos opettajuuteen opettajien kokemusten näkökulmastaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
"Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
Saloniemi, Mervi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia useiden oppivelvollisuuskoulutusuudistusten merkityksestä heidän opettajuuteensa ja ammatillisuuteensa. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ... -
Milloin riitän itselleni? : viulistin työn vaikutus minäkäsitykseen
Ollula, Siru-Lina (2015)Tämä on tutkimus identiteetistä, muusikkoudesta, motivaatiosta sekä viulun vaikutuksesta minäkuvaan ja itselle riittämisen kokemiseen.rTutkimuksessani pyrin saamaan selville, mitkä asiat vaikuttavat ammattiviulistin ... -
”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja… oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
Ranta, Pauliina; Mustonen, Rita (2020)Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sekä yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille järjestettävää opetusta. Se tarjoaa oppilaille tietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sekä koulussa olemiseen, ...