dc.contributor.advisor | Sume, Helena | |
dc.contributor.author | Ulvelin, Lotta | |
dc.date.accessioned | 2015-06-12T12:16:42Z | |
dc.date.available | 2015-06-12T12:16:42Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1475988 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46302 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella kuinka opettajien kokemus omasta
opettajuudestaan muuttuu yhteisopettajuuden myötä ja millaisten muutosprosessien
kautta muutos tapahtuu.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jota varten suoritettiin kaksi aineistonkeruuta.
Ensimmäinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella syksyllä 2012 ja toinen teemahaastattelulla
syksyllä 2014. Tutkimus toteutettiin keskisuuren eteläsuomalaisen
kunnan alakoulussa, ja tutkimukseen osallistui työparin kanssa samassa luokassa
työskenteleviä luokanopettajia ja erityisluokanopettajia. Kaiken kaikkiaan
tutkimukseen osallistuneita opettajia oli yhteensä yhdeksän. Kertynyt aineisto
analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa löytyi kaksi muutosprosessia: opettajien luopumisprosessi heidän
siirtyessään yksin opettamisesta yhteisopettajuuteen ja yhdessä opettamisen
jatkuessa tapahtuva muutos. Yhteisopettajuuden myötä opettajat siirtyvät henkilökohtaisesta
opettajuudesta jaettuun opettajuuteen ja yhteisopettajuudessa on
tyypillistä, että opettajuus kehittyy henkilökohtaisen ja jaetun opettajuuden vuoropuheluna.
Muutostekijöitä, joiden kautta opettajuus muovautuu, löytyi aineistosta
neljä: luopuminen, luottamus, jakaminen ja oppiminen. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (65 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | yhteisopettajuus | |
dc.subject.other | opettajuus | |
dc.subject.other | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.other | muutos | |
dc.subject.other | kokemus | |
dc.title | Opettajuus muutoksessa : yhteisopettajuuden tuoma muutos opettajuuteen opettajien kokemusten näkökulmasta | |
dc.title.alternative | Yhteisopettajuuden tuoma muutos opettajuuteen opettajien kokemusten näkökulmasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506122309 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-06-12T12:16:43Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | yhteisopettajuus | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | muutos | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |