Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOksanen, Elina
dc.contributor.authorSorvari, Maarit
dc.date.accessioned2015-06-11T07:16:14Z
dc.date.available2015-06-11T07:16:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1475842
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46283
dc.description.abstractToiminnanohjauksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa niitä yksilön kykyjä ja taitoja, joiden avulla toimitaan arjen muuttuvissa tilanteissa joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppilaan toiminnanohjausta voidaan tukea tuottavan kirjoittamisprosessin yhteydessä. Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuskohteena oli yläkoululaisen Manun tutkielman ohjausprosessi. Tutkimus eteni hermeneuttisesti niin, että ohjaustoiminta, sen havainnointi, reflektointi ja uudelleen suunnittelu seurasivat toinen toistaan. Aineisto kerättiin nauhoittamalla ohjaustilanteet, haastatteluja ja havaintopäiväkirjaa apuna käyttäen. Lisäksi aineistoa täydensi videoinnin perusteella saatu palaute sekä oppilaan oppilastiedot. Tutkimuksen ohjausprosessia ohjasivat Manun asettama tavoite tutkielman teolle, hänen oppimisvaikeudet sekä koulumotivaatio sekä minun arvot, asenteet, tiedot ja taidot vastata ohjauksen haasteisiin. Toimintani perustui käytännön teoriaani, johon sisältyi eettisiä, teoreettisia ja kokemuksellisia tekijöitä. Ohjausprosessi oli yksilöllinen, josta oli eroteltavissa kolme eri vaihetta Manun tuen tarpeiden mukaan. Ohjausmenetelmät perustuivat kognitiivisiin ja metakognitiivisiin keinoihin. Keskeistä ohjauksessa oli pyrkimys säilyttää oppilaan itsenäisyys ja omatoimisuus ohjauksesta huolimatta, koska oppimi-nen edellyttää asioiden omakohtaista kokemista, kognitiivista käsittelyä ja monitahoista pohtimista. Ohjausprosessin aikana esille nousi motivaation merkitys sekä riittävän toiston sekä tuen varmistaminen, jotta oppilaan olisi mahdollista omaksua uusia toimintamalleja ja niiden avulla ohjata ja valvoa itsenäisti työskentelyään.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (58 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othertoiminnanohjaus
dc.subject.othertuottava kirjoittaminen
dc.titleYläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506112283
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-06-11T07:16:15Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotoiminnanohjaus
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysokoululaiset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot