dc.contributor.advisor | Oksanen, Elina | |
dc.contributor.author | Sorvari, Maarit | |
dc.date.accessioned | 2015-06-11T07:16:14Z | |
dc.date.available | 2015-06-11T07:16:14Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1475842 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46283 | |
dc.description.abstract | Toiminnanohjauksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa niitä yksilön kykyjä ja taitoja, joiden avulla toimitaan arjen muuttuvissa tilanteissa joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppilaan toiminnanohjausta voidaan tukea tuottavan kirjoittamisprosessin yhteydessä.
Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuskohteena oli yläkoululaisen Manun tutkielman ohjausprosessi. Tutkimus eteni hermeneuttisesti niin, että ohjaustoiminta, sen havainnointi, reflektointi ja uudelleen suunnittelu seurasivat toinen toistaan. Aineisto kerättiin nauhoittamalla ohjaustilanteet, haastatteluja ja havaintopäiväkirjaa apuna käyttäen. Lisäksi aineistoa täydensi videoinnin perusteella saatu palaute sekä oppilaan oppilastiedot.
Tutkimuksen ohjausprosessia ohjasivat Manun asettama tavoite tutkielman teolle, hänen oppimisvaikeudet sekä koulumotivaatio sekä minun arvot, asenteet, tiedot ja taidot vastata ohjauksen haasteisiin. Toimintani perustui käytännön teoriaani, johon sisältyi eettisiä, teoreettisia ja kokemuksellisia tekijöitä.
Ohjausprosessi oli yksilöllinen, josta oli eroteltavissa kolme eri vaihetta Manun tuen tarpeiden mukaan. Ohjausmenetelmät perustuivat kognitiivisiin ja metakognitiivisiin keinoihin. Keskeistä ohjauksessa oli pyrkimys säilyttää oppilaan itsenäisyys ja omatoimisuus ohjauksesta huolimatta, koska oppimi-nen edellyttää asioiden omakohtaista kokemista, kognitiivista käsittelyä ja monitahoista pohtimista. Ohjausprosessin aikana esille nousi motivaation merkitys sekä riittävän toiston sekä tuen varmistaminen, jotta oppilaan olisi mahdollista omaksua uusia toimintamalleja ja niiden avulla ohjata ja valvoa itsenäisti työskentelyään. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (58 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | toiminnanohjaus | |
dc.subject.other | tuottava kirjoittaminen | |
dc.title | Yläkoululaisen toiminnanohjauksen tuki tuottavan kirjoittamisen näkökulmasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506112283 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-06-11T07:16:15Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | toiminnanohjaus | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |