Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMoilanen Pentti
dc.contributor.advisorNikkola Tiina
dc.contributor.advisorRautiainen Matti
dc.contributor.authorMarjanen, Annulotta
dc.date.accessioned2015-06-10T16:50:26Z
dc.date.available2015-06-10T16:50:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1475757
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46279
dc.description.abstractTutkimus tarkastelee Jyväskylän yliopistossa työskentelevien opettajankouluttajien ja opettajankoulutuksesta valmistuneiden luokanopettajien kokemuksia koulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä vastaajat muodostavat opettajankoulutuksen tavoitteisiin, tehtävään ja opettajan asiantuntijuuden ehtoihin liittyen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja haastattelurunko rakentui Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetussuunnitelman (2010-2014) sisältämien tavoitteiden, kompetenssien, ympärille. Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana. Vastaajista kolme on Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen luokanopettajakou-lutuksesta valmistunutta luokanopettajaa, joilla oli haastatteluvaiheessa 1-3 vuotta työkokemusta luokanopettajana toimimisesta. Lisäksi haastateltiin kol-mea Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella työskennellyttä opetta-jankouluttajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä teoriasidonnaisen sisällön-analyysin että diskurssianalyysin mahdollistamin keinoin. Opettajankoulutuk-sessa kehittyvää asiantuntijuutta tarkasteltiin tutkimusaineistosta esiin nouse-vien ilmiöiden ja teemojen näkökulmasta. Diskurssianalyysin avulla pyrittiin syventämään analyysia siten, että käsitysten ja merkitysten tutkimisen ohella keskityttiin tarkastelemaan tapoja, joiden avulla merkityksiä tuotetaan. Opettajankoulutuksen koettiin kehittävän opettajuuteen liittyvää asian-tuntijuutta teoreettisen tietämyksen ja eettisen toimijuuden osalta. Pedagogi-nen ja vuorovaikutuksellinen osaaminen saivat osakseen myös sisäsyntyisen opettajuuden merkityksiä. Asiantuntijatiedon keskeinen perusta, pedagoginen osaaminen, liitettin vahvasti osaksi opetusharjoitteluita, vaikkakin opintojen kontekstit harjoitteluineen koettiin työtodellisuuden tavoittamisen näkökul-masta osin riittämättöminä. Koulutukselta toivottiin luokanopettajan koko-naisvaltaisen työnkuvan tavoittamisen lisäksi mahdollisuuksia koulutodelli-suuden sisältämän elämismaailman perusteellisempaan ymmärtämiseen. Opet-tajankouluttajat määrittelivät opettajankoulutuksen tavoitetta ja tehtävää kou-luun kohdistuvien muutos- tai säilytyspyrkimysten kautta. Luokanopettajien puheenvuoroissa puolestaan korostuivat koulun kulttuuriin ja opetuksen asi-antuntijuuteen liittyvät muutospyrkimykset. Asiantuntijuuden ehdot näyttäy-tyivät noviteetin eli työn uutuuden, opettajuuden ihanteisiin liittyvän ristirii-dan sekä kouluyhteisön ja -kontekstien tuomien haasteiden näkökulmasta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (77 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheropettajankoulutus
dc.subject.otheropettajuus
dc.subject.otherasiantuntijuus
dc.subject.otherammatillinen kompetenssi
dc.title"Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
dc.title.alternativePuheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506102278
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-06-10T16:50:26Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysoammattitaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot