dc.contributor.advisor | Moilanen, Pentti | |
dc.contributor.advisor | Naukkarinen, Aimo | |
dc.contributor.author | Fagerlund, Janne | |
dc.date.accessioned | 2015-06-10T10:00:50Z | |
dc.date.available | 2015-06-10T10:00:50Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1475715 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46270 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opetuskäytössä opettajankoulutuksen mahdollistamissa harjoittelutilanteissa sekä käyttöön vaikuttaneita tekijöitä. TVT:n opetuskäyttö on eräs kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaisimmista ja tutkituimmista osa-alueista, sillä sen hyötyjä opetuksessa ja oppimisessa voidaan perustella monista pedagogisista näkökulmista. TVT:n opetuskäyttö on sekä kansainvälisten että valtakunnallisten tutkimusten mukaan vähäistä, eivätkä opettajaopiskelijat osoitetusti saa koulutuksensa aikana monipuolisia valmiuksia sen käyttöön. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda lisäarvoa kokonaiskuvaan TVT:n opetuskäytön nykytilasta sekä sen mahdollisista kehitystarpeista opettajankoulutuksessa.
Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksessa opintojaan päättävää luokanopettajaopiskelijaa. Haastatteluissa selvitettiin, millaisin tavoin TVT:tä oli hyödynnetty koulutuksen mahdollistamissa harjoittelutilanteissa sekä millaiset seikat olivat TVT:n opetuskäyttöön vaikuttaneet. Opiskelijoiden kertomuksista tarkasteltiin, miltä osin kokemukset vastasivat teoriakirjallisuuden perusteella muodostettua käsitystä TVT:n monipuolisesta käytöstä. Kokemusten perusteella laadittiin lisäksi induktiivisesti synteesi seikoista, joidenka kerrottiin keskeisimmin vaikuttaneen TVT:n opetuskäyttöön.
Kokemuksista löytyi viitteitä TVT:n monipuolisesta käytöstä ja pedagogisesti edistyneistä käytänteistä, eikä TVT:n monipuoliselle opetuskäytölle löydetty varsinaisia esteitä. Kaiken kaikkiaan kokemukset olivat vaihtelevia ja TVT:n opetuskäytön opiskelijakohtaiset puutteet ja vahvuudet erilaisia. Käyttöön havaittiin vaikuttaneen opiskelijan asenteet, harjoittelukoulun infrastruktuuri ja teknologiankäytön toimintamallit, tekninen ja pedagoginen tuki, opiskelijan TVT-valmiudet sekä harjoittelutilanteiden kontekstuaaliset tekijät. Havaintojen perusteella suositellaan, että opettajankoulutukset selvittävät oman TVT:n opetuskäytön nykytilanteessa näiden tekijöiden osalta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (94 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.title | Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506102264 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-06-10T10:00:51Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | opetuskäyttö | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | opetusharjoittelu | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |