University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Draamakokemusten äärellä : prosessidraaman oppimispotentiaali opettajaksi opiskelevien kokemusten valossa

Thumbnail
View/Open
1.9 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä studies in education, psychology and social research
Authors
Laakso, Erkki
Date
2004
Discipline
Kasvatustiede

 
Draamatyöskentely tekee mahdolliseksi laaja-alaisten oppimisen tasojen saavuttamisen. Tällöin oppiminen nähdään merkitysten laadullisena muutoksena tai todellisuuden parempaan ymmärtämiseen tähtäävänä toimintana. Draamatyöskentely johtaa käsitellyn aiheen laajempaan ja syvällisempään ymmärtämiseen. Se voi tarjota herätteen henkilökohtaiseen muutokseen, kuvailee Erkki Laakso. Erkki Laakso selvitti väitöstutkimuksessaan, millaisia oppimismahdollisuuksia draamatyöskentelyyn sisältyy, kun kohderyhmänä ovat opettajaksi opiskelevat nuoret. Tätä varten toteutettiin viisi draamajaksoa, joiden aihepiirit olivat yleisinhimillisiä: päämäärä, konsensus, ulkopuolisuus (kaksi jaksoa) ja koulukiusaaminen. Opetusmenetelmänä käytettiin pedagogisen draaman viime aikoina yleistynyttä muotoa, prosessidraamaa, jota pidetään teatteritaiteen yhtenä lajityyppinä. Tämän improvisointiin perustuvan kasvatuksellisen prosessin yhteydessä opitaan käsiteltävän aiheen lisäksi teatteritaiteen perusasioita. Kouluttajana toimi tutkimuksen tekijä. Laakson tutkimuskohteena olivat opiskelijoiden draamakokemukset. Hän etsi vastausta siihen, millaisesta oppimisesta on aiheiden osalta kysymys ja millä muilla alueilla oppimista voidaan katsoa tapahtuneen. Kokemusten vangitsemiseksi opiskelijat kirjoittivat päiväkirjan jokaisen draamajakson lopuksi ja niiden pohjalta suoritettiin oppimiskokemusten analyysi. Kaikki jaksot videoitiin. ...
 
The aim of the study was to throw light on what student teachers experience during a basic course in educational drama and, on this basis, to arrive at an understanding of the learning potential contained in drama work. Learning potential refers to those learning opportunities that drama work offered. The study focuses on drama teaching which, in addition to seeking a deeper understanding of selected themes, endeavoured to introduce students in a preliminary way to drama work in the Heathcote/Bolton tradition. The researcher worked as the course instructor. The study is a case study where drama experiences are examined using a phenomenological-hermeneutic approach. The collection of data was carried out using data triangulation (video recordings, student diaries, questionnaires, researcher's diary). Process drama proved to be a rich working method offering diverse and very individual experiences. Five areas of significance were formed to include any accumulated learning experiences: the theme dealt with, teacherhood, educational drama, self-reflection and evaluation of various matters that arose. The students' response to the method was unambiguously positive. As far as learning from the themes was concerned, it was revealed that the learning occurring in process drama represents categories that describe broadly-based learning (Eklund-Myrskog 1996): learning as a qualitative change of meaning, learning as a constructive activity aimed at understanding, learning as an interpretative process aiming at a better understanding of reality. It came out that in process drama a person is always working with his/her own personality. The significance of discussions for an in-depth understanding of matters was regarded as important. Drama proved to be suitable for the learning of universals and concepts. The motivation-boosting effect of process drama was also noted. Apart from learning related to the themes, the learningpotential of process drama became apparent in the areas of empathy, selfknowledge, group dynamics and of artistic experiences. ...
 
Publisher
Jyväskylän yliopisto
ISBN
951-39-1771-1
ISSN Search the Publication Forum
0075-4625
Keywords
draamapedagogiikka opettajankoulutus oppiminen opiskelijat kokemusoppiminen oppimisprosessi
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:951-39-1771-1

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3176]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Dialogioppiminen pienryhmässä : opettajaksi opiskelevien harjoitteluprosessi terveydenhuollon opettajankoulutuksessa 

    Sarja, Anneli (Jyväskylän yliopisto, 2000)
  • Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi 

    Jääskeläinen, Matleena; Sillanpää, Emma (2019)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevien ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tunneälyä ja sen arviointia. Tavoitteena oli selvittää kansainvälisesti käytetyn tunneälymittarin ...
  • Okei, mä pystyn tähän : luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia opettajaksi kasvamisesta 

    Kantonen, Kati (2020)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata kuinka luokanopettajaksi opiskelevat ovat kasvaneet opettajiksi Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisen luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksessani tavoite oli luoda kuvaus siitä, ...
  • Suomalaisten ja tšekkiläisten opettajaksi opiskelevien suhtautuminen inkluusioon 

    Kaatrasalo, Mari (2006)
  • "Opiskelu on ollut mielenkiintoista ja mukavaa" : yliopistoon kiinnittyminen opettajaopiskelijoiden ensimmäisen vuoden kokemusten valossa 

    Käppi, Tuomas (2014)
    Tässä pro gradu-työssä tutkittiin ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kiinnittymistä yliopistoon. Kiin-nittyminen on prosessi, jossa opiskelijasta tulee yliopistoyhteisön jäsen ja hän alkaa toimia akateemis-ten tavoitteiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre