Ammattikorkeakoulusta työelämään : kokemuksia työelämävalmiuksista ja työelämälähtöisyydestä
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuneiden kokemuksia koulutuksen aikaisesta työelämälähtöisyydestä sekä heidän näkemyksiään koulutuksen aikana opituista työelämävalmiuksista ja niiden vastaavuudesta työelämässä tarvittavien työelämävalmiuksien kanssa. Tutkimuksen läpikantava näkökulma oli Laurea-ammattikorkeakoulun Lear-ning by Developing – pedagoginen toimintamalli, jota haastateltavat arvioivat ja johon haastateltavien kokemukset ja näkemykset on suhteutettu. Tutkimuksen lähtökohtana toimi yhteiskunnallinen keskustelu koulutuksen ja työelämän väli-sestä yhteistyöstä ja sen tiivistämisen tarpeesta.
Tutkimuksen kohdejoukko koostui seitsemästä Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuneesta henkilöstä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, sillä tarkoituksena oli ymmärtää kohdejoukon kokemuksia sen sijaan, että pyrittäisiin yleistämään tutkimustuloksia laajempaan kontekstiin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jolla pyrittiin antamaan tilaa haastateltavien omille näkemyksille. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia, teemoittelua, luokittelua ja ryhmittelyä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että työelämälähtöisyys näyttäytyy opiskelijoille työelämäkeskeisyytenä ja hankkeet työympäristönä. Työelämälähtöisyyttä määrittää vahvasti projektiopiskelu, vuorovaikutuksen ja vastuunjaon kysymykset sekä ammattikorkeakoulukentällä melko perinteiset työelämäyhteyksien käytänteet. Työelämävalmiuksien tunnistaminen oli kohderyhmälle haastavaa, mutta koulutuksen aikana opittujen työelämävalmiuksien koettiin vastaavan työelämässä tarvittavia työelämävalmiuksia. Learning by Developing –toimintamallin koettiin sopivan etenkin aktiivisille yksilöille, mutta LbD:n monipuoli-suus ja näkyvyys oli suppeaa.
...
Muu nimeke
Kokemuksia työelämävalmiuksista ja työelämälähtöisyydestäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tuki ja ohjaus työelämäpedagogiikassa : johdanto
Pakkala, Arja; Kettunen, Jaana (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020) -
Työelämänäkökulma opetussuunnitelmissa : johdanto
Brauer, Sanna; Siklander, Pirkko; Virolainen, Maarit (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020) -
Miten työelämäläheisyys saadaan opetussuunnitelmatasolta osaksi käytännön opetusta? : esimerkkinä kulttuurialan koulutus
Kumpulainen, Kaisu; Fingerroos, Outi; Pyykkönen, Miikka; Vierimaa, Sanna (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020) -
Työelämäpedagogiikka käsitteenä ja tutkimuskohteena
Virtanen, Anne; Tynjälä, Päivi; Helin, Jouni (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020) -
Johdanto: Miksi työelämäpedagogiikkaa?
Tynjälä, Päivi; Helin, Jouni; Virtanen, Anne (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.