Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttunen, Miika
dc.contributor.advisorBöök, Marja Leena
dc.contributor.authorIsohanni, Tiia
dc.date.accessioned2015-06-10T07:50:29Z
dc.date.available2015-06-10T07:50:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1475602
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46263
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuneiden kokemuksia koulutuksen aikaisesta työelämälähtöisyydestä sekä heidän näkemyksiään koulutuksen aikana opituista työelämävalmiuksista ja niiden vastaavuudesta työelämässä tarvittavien työelämävalmiuksien kanssa. Tutkimuksen läpikantava näkökulma oli Laurea-ammattikorkeakoulun Lear-ning by Developing – pedagoginen toimintamalli, jota haastateltavat arvioivat ja johon haastateltavien kokemukset ja näkemykset on suhteutettu. Tutkimuksen lähtökohtana toimi yhteiskunnallinen keskustelu koulutuksen ja työelämän väli-sestä yhteistyöstä ja sen tiivistämisen tarpeesta. Tutkimuksen kohdejoukko koostui seitsemästä Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuneesta henkilöstä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, sillä tarkoituksena oli ymmärtää kohdejoukon kokemuksia sen sijaan, että pyrittäisiin yleistämään tutkimustuloksia laajempaan kontekstiin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jolla pyrittiin antamaan tilaa haastateltavien omille näkemyksille. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia, teemoittelua, luokittelua ja ryhmittelyä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että työelämälähtöisyys näyttäytyy opiskelijoille työelämäkeskeisyytenä ja hankkeet työympäristönä. Työelämälähtöisyyttä määrittää vahvasti projektiopiskelu, vuorovaikutuksen ja vastuunjaon kysymykset sekä ammattikorkeakoulukentällä melko perinteiset työelämäyhteyksien käytänteet. Työelämävalmiuksien tunnistaminen oli kohderyhmälle haastavaa, mutta koulutuksen aikana opittujen työelämävalmiuksien koettiin vastaavan työelämässä tarvittavia työelämävalmiuksia. Learning by Developing –toimintamallin koettiin sopivan etenkin aktiivisille yksilöille, mutta LbD:n monipuoli-suus ja näkyvyys oli suppeaa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (89 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleAmmattikorkeakoulusta työelämään : kokemuksia työelämävalmiuksista ja työelämälähtöisyydestä
dc.title.alternativeKokemuksia työelämävalmiuksista ja työelämälähtöisyydestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506102260
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2015-06-10T07:50:30Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokorkea-asteen koulutus
dc.subject.ysoopinnot
dc.subject.ysoammattikorkeakoulut
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysotyöelämävalmiudet
dc.subject.ysotyöelämälähtöisyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot