Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIsomäki, Hannakaisa
dc.contributor.advisorHartikainen, Markus
dc.contributor.authorKarvo, Tapio
dc.date.accessioned2015-06-09T06:24:08Z
dc.date.available2015-06-09T06:24:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1475468
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46246
dc.description.abstractMuutaman viime vuoden aikana mobiililaitteiden käyttö kouluissa on yleistynyt. Tämä on osittain aiheuttanut ristiriitaista keskustelua laitteiden käytöstä opetuksessa. Osa opettajista on ottanut mobiililaitteet opetuskäyttöön innokkaasti. Mobiiliopetuksen mahdollisuuksia ei kuitenkaan ole vielä kovin paljon tutkittu. Tällä tutkimuksella oli tarkoitus selvittää, mitä mahdollisuuksia oppilaiden omat mobiililaitteet tarjoavat opetukseen. Aineiston analyysissa pyrittiin etsimään tietoa siitä, miten ongelma-perustaisen opetuksen menetelmä ja pelillisyys vaikuttavat opetus- ja oppimisprosessissa, kun opiskelumenetelmänä käytetään mobiilioppimista ja oppilaiden omia mobiililaitteita. Tutkimus tehtiin useamman tapauksen tapaustutkimuksena. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat neljännen ja kuudennen luokan oppilaat yhdellä koululla Pieksämäellä ja Jyväskylässä. Empiirinen osa käsitti oppimisprosessin, jota havainnoitiin ja lisäksi videoitiin. Oppilaat haastateltiin prosessin lopuksi. Aineisto analysoitiin käyttäen apuna Atlas.ti-ohjelmistoa, jolloin voitiin aineistoon liittää myös videot ja analysoida aineisto kokonaisuudessaan digitaalisesti. Analyysin strategiaksi valittiin tapaustutkimuksen kuvauksen laatiminen (developing a case description) ja tekniikkana käytettiin selityksen rakentamista (explanation building). Lopuksi jatkettiin analyysia Cross-Case Synthesis –menetelmällä. Tuloksista ilmeni, että lähes kaikki oppilaat kokivat omilla mobiililaitteilla opiskelun hyvin motivoivaksi ja vaihtelevaksi työtavaksi. Oppilaat osasivat käyttää omia laitteitaan tiedonhankintaan ja prosessointiin näppärästi. Ryhmien tuotokset olivat laadultaan hyviä. Eri valmistajien laitteiden käytössä ei havaittu huomattavia eroja, jos laite oli suhteellisen uusi ja toimintakuntoinen. Laitteen käyttöjärjestelmällä ei ollut vaikutusta opiskeluun. Tärkeimpänä johtopäätöksenä oli, että oppilaiden omat laitteet soveltuvat hyvin peruskoulun opetukseen. Laitteiden käyttö vaatii tosin opettajalta vähän enemmän osaamista kuin oppilaitokseen hankittujen laitteiden käyttö, koska oppilaiden laitteet poikkeavat toisistaan käyttöjärjestelmien ja ohjelmistojen osalta.fi
dc.description.abstractDuring the past few years, the use of mobile devices in schools has increased. This has partially resulted in contradictory discussions of the equipment used for educa-tional purposes. Some teachers have enthusiastically started using mobile devices in educa-tion. Mobile devices affordances in education have not been studied much. This study was in-tended to finding out what possibilities mobile devices provide in primary school educa-tion. The study was conducted as a multiple case study of ongoing mobile learning. The target group of the study was pupils from fourth to sixth grade in two primary schools in Pieksämäki and in Jyväskylä. Empirical data was collected from a learning process which was observed and recorded. The pupils were interviewed afterwards. The data was ana-lyzed using Atlas.ti analyzing software. The analyzing strategy used in the case study was “developing a case description” and the technic used was “explanation building”. “Cross-case synthesis” was used in the final analyses. Results show that almost every pupil experienced studying with their own mobile devices a very motivating, and a varied way to study. There were no remarkable differences found depending on the operating system of a device.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (112 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermobiilioppiminen
dc.subject.othermobiiliopetus
dc.subject.othermobile learning
dc.subject.otherm-learning
dc.subject.otherfuture school
dc.subject.otherBYOD
dc.subject.otherBring Your Own Device
dc.subject.otherBYOT
dc.subject.otherBring Your Own Technology
dc.subject.otherPBL
dc.subject.otherongelmaperustainen oppiminen
dc.subject.otherpelillisyys
dc.subject.othergamification
dc.titleMobiiliopetuksen käyttömahdollisuuksia : oppilaiden omien mobiililaitteiden käyttö peruskoulun alakoulun opetuksessa
dc.title.alternativeOppilaiden omien mobiililaitteiden käyttö peruskoulun alakoulun opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506092238
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietotekniikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematical Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2015-06-09T06:24:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysomobiililaitteet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoverkko-oppiminen
dc.subject.ysoongelmalähtöinen oppiminen
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysooppimispelit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot