Sivistyksen käsite modernin ihmisen kasvussa
Tutkimuksessa tarkasteltiin sivistyksen käsitettä modernin ihmisen kasvussa. Ensiksi
kuvataan sitä, mitä tässä työssä tarkoitetaan modernilla maailman-, yhteiskunnan- ja
ihmiskuvalla. Kuvauksen alkupuoli painottuu sekä maailman- että yhteiskuntakuvan
tarkasteluun, joka liitetään modernin ihmisen maailmassa olemiseen. Loppupuolella
tarkennetaan ihmiskuvan analyysia ja tuodaan esille Charles Taylorin (1931-) kautta niitä
moderniin hermeneuttiseen ihmiskuvaan liittyviä jännitteitä, jotka haastavat modernin
käsityksen sivistyksestä. Toisessa pääluvussa esitellään filosofisen hermeneutiikan tapaa
tutkia sivistystä modernin ihmisen kasvussa, jossa ytimenä on ihmisen ymmärtävä ja
tulkitseva suhde maailmaan. Tämän jälkeen esitellään pedagogisen toiminnan pääkäsitteitä,
joita ovat kasvatus, sosialisaatio ja identiteetti. Nämä käsitteet ovat yhteydessä sivistyksen
tulkintaan.
Tutkimuksen painopisteenä on käsitehistoriallinen tarkastelu eli siinä selvitetään
saksankielisen Bildung-käsitteen historiallisia juuria nojaten esimerkiksi Schillerin,
Herderin, von Humboldtin ja Hegelin käsityksiin. Esille nostetaan muun muassa sellaisia
ajattelijoita, joilla on vahvat yhtymäkohdat Taylorin esittämiin modernin ihmiskuvan
mahdollisiin muotoiluihin ja ratkaisuihin. Lisäksi tuodaan esiin taustalla vaikuttavat
perinteet, joita ovat antiikin paideia ja cultura animi sekä teologinen imago Dei -oppi.
Näiden esittelyjen jälkeen esitellään modernin sivistyksen pääpiirteitä, jossa olennaisena
näkökulmina ovat esimerkiksi kysymykset ihmiseksi tulemisesta ja ihmisyyden
vaalimisesta ja kyvystä järkevään itsemääräämiseen. Lopuksi esitellään Hans-Georg
Gadamerin (1900-2002) filosofiaa soveltaen mahdollinen tapa ymmärtää sivistysprosessi
horisonttien sulautumisena ja dialogisuutena. Ihmisen sivistymisen mahdollisuus on
tahdikkaasti suoritetuissa sivistyksellisissä dialogeissa. Työn keskeisenä loppupäätelmänä
on, että sivistys on enemmän kuin pelkkää tietojen ja taitojen omaksumista tai oikeiden
vastausten hakemista. Sivistyksessä on ennen kaikkea kysymys ihmiseksi kasvamisesta ja
ihmisyyden jalostamisesta. Tutkielman liitteenä on suomentamani Gadamerin Warheit und
Methode -teoksen alaluku Bildung, jonka suomentamisen avusta kiitän saksan kielen
lisensiaatti Sointu Lehtistä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Modernin ajan syömishäiriöitä - narratiivinen lähestyminen bulimiaa sairastaneiden kertomuksiin
Törnqvist, Katja (2005) -
Joku järki pitäs petopolitiikkaan saaha : modernin metsästäjän susikuva postmodernissa tilanteessa
Tallavaara, Riitta (2007)Tutkimuksen kohteena on keskisuomalaisen, keski-ikäisen metsästäjän susikuva ja siihen liittyvät ilmiöt, jotka valottavat tämän eläinkuvan moninaista kietoutumista yhteiskunnallisiin muutoksiin. Tavoitteena on tutkia ... -
Sanan ja veren ansoissa : modernin draaman problematiikkaa Eeva-Liisa Mannerin näytelmässä Poltettu oranssi
Ahonen, Annamari; Poltettu oranssi (2002) -
Huomioita aikamme traagisuudesta
Nivalainen, Markku (Tieteellisten seurain valtuuskunta, 2018)Kaikkien kanonisoitujen filosofioiden taustalla vaikuttaa ajattelijoiden ainutlaatuinen näkemys niin maailmasta ja ihmisestä kuin näiden välisestä suhteesta. Argumenttien lisäksi, ja monesti niiden sijaan, meitä ... -
Elävät kuolleet : Aristoteles, Hobbes ja Fromm modernin zombikuvaston valossa
Hietalahti, Jarno; Toivanen, Juhana (Suomen Filosofinen Yhdistys ry, 2019)Zombeja käsittelevät televisiosarjat ja sarjakuvat ovat viime vuosina saavuttaneet suurta suosiota. Esimerkiksi The Walking Dead -sarjan ensimmäinen jakso näytettiin samanaikaisesti 120 maassa, ja sarjaa on sittemmin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.