Muutos tilassa : taideteoksen autenttisuuden ja auran merkitykset installaatiotaiteen esittämisen ja tallentamisen prosesseissa
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan taideteoksen autenttisuuden ja auran nykymerkityksiä installaatiotaiteen näkökulmasta. Keskeisenä tavoitteena on selvittää, mistä kontekstisidonnaisen ja prosessuaalisen installaatioteoksen autenttisuus muodostuu, ja millä tavoin tätä autenttisuutta pyritään taidemuseoissa teoksen esittämisen ja tallentamisen prosesseissa ylläpitämään. Lisäksi tutkielmassa avataan taiteilijan intention ja tekijyyden käsitteitä.
Tutkielmassa vuoropuhelua käyvät taidefilosofinen käsiteanalyysi ja taidemuseoiden toimintatapoja kartoittava haastatteluaineisto. Taiteen autenttisuuden nykymerkityksiä peilataan erityisesti Denis Duttonin autenttisuuden teoriaa ja Walter Benjaminin taideteoksen auran käsitettä vasten. Haastatteluaineiston avulla on mahdollista tarkastella paitsi teorioiden ydinajatusten ilmenemistä käytännön museotyössä, myös pohtia käsitteiden soveltumista nykytaidediskurssiin.
Installaatiotaiteen nopea yleistyminen on vaikuttannut monin tavoin taidemuseoiden näyttely- ja kokoelmatoimintaan. Teosten esittämisen ja tallentamisen prosesseissa korostuu etenkin merkityssisältöjen ja taiteilijan intention säilyttäminen eri konteksteissa. Tutkielmassa esitetään ajatus installaatioteoksen autenttisuudesta eri tavoin tuotettuna ja rakennettuna kokonaisuutena, joka muodostetaan erilaisin teoksen aitoutta määrittävin attribuutein. Myös instituutiokonteksti vahvistaa käsitystä teosten autenttisuudesta. Tutkimuksesta ilmenee, että vaikka siirtyminen monimuotoisen nykytaiteen edellyttämiin toimintatapoihin on museoissa monella tapaa kesken, teosten autenttisuutta ei niissä juurikaan problematisoida.
Tutkimus osoittaa, että perinteinen originaaliin teosobjektiin ja tekijyyteen pohjautuva aitouden määritelmä ei ole installaatiotaiteen kohdalla enää relevantti. Autenttisuuden merkitystä teoksen arvon määrittäjänä ei ole installaatiotaiteessa ohitettu, mutta fyysisen objektin sijaan teoksen aitous nojaa sen merkitysten ja idean välittymiseen eri esityskonteksteissa. Teosten diversiteetti on kuitenkin niin suuri, että yhtenäistä autenttisuuden määritelmää on vaikeaa muodostaa.
...
Alternative title
Taideteoksen autenttisuuden ja auran merkitykset installaatiotaiteen esittämisen ja tallentamisen prosesseissaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The Human and Non-human Interconnectedness in Three Chinese Contemporary Artists
Yang, Jing (Bononia university press, 2021)Today, we live in an era known as the Anthropo cene. The interconnectedness between humans and other living entities and environments is an essential part of the theme of the Anthropocene and a central concern in contemporary ... -
Pepe-sammakko Kiasmassa : leikki, trollaaminen ja #ALONETOGETHER-taideteoksen affektiivisuus
Arjoranta, Jonne; Koski, Johannes (Lähikuva, 2018)#ALONETOGETHER oli yleisön osallistumiseen perustuva taideteos Kiasmassa keväällä 2017. Siihen kohdistui toistuvaa trollausta, joka kumpusi taiteilijoiden aiemmasta poliittisesta toiminnasta ja siitä virinneistä ... -
Katsomisen hierarkiat ja kuinka niitä murretaan : valokuvateoksen rooli suomalaisessa yhteisötaiteessa
Leppisaari, Katri (2012)Tutkielmassa tarkastellaan taideteoksen roolia suomalaisessa yhteisötaiteessa saksalaisen kriittisen koulukunnan näkökulmasta. Yhteisötaide on 1990-luvulta alkaen vahvistunut taidemuoto, jossa taiteilija työskentelee yhdessä ... -
Now-time/image-space : temporalization of politics in Walter Benjaminś philosophy of history and art
Lindroos, Kia (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Walter Benjamin, taiteen toinen tekniikka ja avantgarden kulttuuripolitiikka
Lohtaja, Aleksi; Viitahuhta, Taneli (Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seura, 2018)This article provides a fresh look into Walter Benjamin’s famous essay, “Artwork in the Age of Mechanical Reproduction” (1936). Following Benjamin scholar Esther Leslie, we claim that Benjamin’s lesser-known concept of ...