Katsomisen hierarkiat ja kuinka niitä murretaan : valokuvateoksen rooli suomalaisessa yhteisötaiteessa
Tutkielmassa tarkastellaan taideteoksen roolia suomalaisessa yhteisötaiteessa saksalaisen kriittisen koulukunnan näkökulmasta. Yhteisötaide on 1990-luvulta alkaen vahvistunut taidemuoto, jossa taiteilija työskentelee yhdessä tietyn ihmisryhmän kanssa. Ensimmäisiä yhteisötaideprojekteja Suomessa toteutettiin 1970-luvulla lähiöissä. 2000-luvulla yhteisötaiteessa on alettu käyttää ilmaisumuotona valokuvaa. Tässä tutkielmassa esimerkkeinä käytetään teoksia Maailman ihanin tyttö, Lempipaikka ja Be your enemy. Tutkijoista esimerkkeinä käytetään Mika Hannulan, Helena Sederholmin ja Lea Kantosen teorioita ja taiteilijoista Miina Savolaisen, Teemu Mäen ja Lea Kantosen näkökulmia.
Tavoitteena on osoittaa filosofisia perusteita sille, miksi taideteoksen rooli tulee nostaa toiminnallisesti painottuneen yhteisötaidetutkimuksen rinnalle. Kysymystä lähestytään tulkitsemalla Theodor W. Adornon teoksessa Esteettinen teoria esitettyjä näkemyksiä taideteoksen luonteesta. Teoriaa tulkitaan tukemalla tarkastelua Walter Benjaminin ja Siegfried Kracauerin valokuvaa koskevilla tulkinnoilla.
Keskeinen väite tutkielmassa on, että valokuvalla on taideteoksena erityinen muoto ja sillä voidaan kommentoida katsomisen hierarkioita, joita rakennetaan yhteiskunnassa vallitsevissa sosiaalisissa suhteissa ja valokuvissa sekä arkikäytössä että medioissa. Näitä suhteita tutkielmassa tulkitaan Paulo Freiren Sorrettujen pedagogiikassa esittämien huomioiden avulla.
Tutkielmassa osoitetaan Adornon ja Freiren näkemyksiä tulkiten, että teosta korostava katsantokanta yhteisötaiteeseen ei sulje pois toiminnallisesti painottunutta lähestymistapaa. Sen sijaan taideteoksen luonne mahdollistaa katsomisen hierarkioiden esille tuomisen ja mahdollisuuden havaita yhteiskunnallisia epäoikeudenmukaisuuksia.
...
Muu nimeke
Valokuvateoksen rooli suomalaisessa yhteisötaiteessaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kritiikin lupaus : näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan
Moisio, Olli-Pekka (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Autonomia ja taiteen poliittisuus : taiteen poliittinen merkitys Adornon estetiikassa ja Mäen taiteessa
Valkeus, Vilhelmiina (2009)Tutkielmani tarkoituksena on tarkastella autonomisten taideteosten poliittisuutta. Tarkoitan autonomialla ensisijaisesti taideteoksen riippumattomuutta ulkoisesta poliittisesta ohjailusta. Tällöin autonomisten taideteosten ... -
Now-time/image-space : temporalization of politics in Walter Benjaminś philosophy of history and art
Lindroos, Kia (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Walter Benjamin, taiteen toinen tekniikka ja avantgarden kulttuuripolitiikka
Lohtaja, Aleksi; Viitahuhta, Taneli (Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seura, 2018)This article provides a fresh look into Walter Benjamin’s famous essay, “Artwork in the Age of Mechanical Reproduction” (1936). Following Benjamin scholar Esther Leslie, we claim that Benjamin’s lesser-known concept of ... -
Muutos tilassa : taideteoksen autenttisuuden ja auran merkitykset installaatiotaiteen esittämisen ja tallentamisen prosesseissa
Kuosmanen, Rosa (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan taideteoksen autenttisuuden ja auran nykymerkityksiä installaatiotaiteen näkökulmasta. Keskeisenä tavoitteena on selvittää, mistä kontekstisidonnaisen ja prosessuaalisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.