dc.contributor.author | Kartiovaara, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2015-06-03T07:42:16Z | |
dc.date.available | 2015-06-03T07:42:16Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474962 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46182 | |
dc.description.abstract | Lapselle liike on luontaisin tapa ilmentää musiikkia. Myös laulaminen ja oman äänen käyttö on läsnä lapsen
elämässä pienestä pitäen. Koulun musiikintunnilla voisi hyödyntää lapsen luontaista intoa liikkua ja laulaa ja
perustaa opetus niille.
Tutkimukseni tarkoituksena on luoda toiminnallinen laulunopetuksen materiaalipaketti alakouluun ja testata sitä.
Materiaalipakettini perustuu valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) laulunopetuksen
tavotteisiin ja sisältöihin ja uusimpiin musiikin oppimateriaaleihin. Lisäksi olen lisännyt materiaaliin omia ideoitani
ja vinkkejäni laulunopetuksesta alakoulussa.
Tutkimuksessani punaisena lankana kulkee sana ”toiminnallisuus”, jonka koen tarkoittavan aktiivista toimintaa,
liikettä ja liikkumista. Opetuksessa se näkyy oppijalähtöisyytenä ja kokonaisvaltaisena opetuksena, jossa oppija saa
olla toiminnassa mukana kokeilemassa ja tekemässä. Toiminnallisuus on terminä vahvasti läsnä myös uusimmassa
perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa (2014).
Suoritin tutkimuksen laadullisena toimintatutkimuksena. Pidin laatimani laulunopetusmateriaalin pohjalta
alakoulun kolmannelle luokalle kaksi opetustuokiota musiikintunnilla. Sen lisäksi luokan oma, musiikkia opettava
opettaja kokeili myös laulumateriaaliani samalle luokalle sekä muutamalle muulle opettamalleen luokalle. Lopuksi
tein opettajalle teemahaastattelun hänen mielipiteistään ja kokemuksistaan laulunopetusmateriaalistani.
Opettajan mielestä laulunopetusmateriaalini on hyvä ja hyödyllinen. Hän koki, että sen perusteella on helppo
opettaa laulua jatkossakin. Opettajan ja omien havaintojeni perusteella laulumateriaalini toimi hyvin alakoulussa.
Oppilaat olivat innokkaita laulamaan ja ottivat uudenlaiset harjoitukset mieluisasti vastaan. Toiminnallisuus
laulunopetuksessa virkisti ja piristi oppituntia ja havaintojeni perusteella toi lauluun uutta puhtia ja iloa.
Toiminnallisuus toi laulunopetukseen omakohtaisuutta ja harjoitukset sekä niiden tarkoitus, muistettiin hyvin.
Materiaalipaketin tarkoituksena ei ole olla ainut ja ehdoton väline laulunopetuksessa. Sen tarkoituksena on toimia
opettajalle laulunopetuksen kehittäjänä, ideapankkina ja inspiraation lähteenä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (102 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | laulunopetus | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | toiminnallisuus | |
dc.subject.other | kokonaisvaltainen oppiminen | |
dc.subject.other | Dalcroze-pedagogiikka | |
dc.title | Laulava ja liikkuva lapsi : toiminnallisen laulunopetuksen materiaalipaketti alakouluun | |
dc.title.alternative | Toiminnallisen laulunopetuksen materiaalipaketti alakouluun | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506032169 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2015-06-03T07:42:17Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | laulaminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | toiminnallisuus | |
dc.subject.yso | kokonaisvaltaisuus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | musiikkiliikunta | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | Dalcroze-rytmiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |