dc.contributor.author | Purontaka, Jone | |
dc.date.accessioned | 2015-06-02T12:08:12Z | |
dc.date.available | 2015-06-02T12:08:12Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46172 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus käsittelee digitaalisen teknologian aiheuttamia muutoksia musiikin
tuotantoprosessissa. Keskeisessä osassa tutkimusta on äänitysstudioiden toiminnan sekä
musiikkituottajan työnkuvan ja roolin muutokset teknologian seurauksena. Digiteknologia on
lisännyt varsinkin 1990-luvulla kotistudioiden määrää merkittävästi ja muuttanut kaupallisten
äänitysstudioiden toimintaa. Teknologian seurauksena myös musiikkituottajan työ on
monipuolistunut ja vastuu kasvanut. Näiden muutosten perusteella tutkimuksen tarkoituksena
oli tuoda esiin musiikkituottajan näkemyksiä digitaalisen teknologian mahdollisuuksista ja
haasteista.
Tutkimus on menetelmältään kvalitatiivinen eli laadullinen. Kyseessä on empiirinen,
aineistolähtöinen tutkimus, jossa olen käyttänyt myös hyödyksi aikaisempaa tutkimustietoa
kattavien tulosten saamiseksi. Tutkimusaineistoni koostuu kahdesta haastattelusta. Haastattelut
toteutin haastattelemalla musiikkialan yrittäjiä, jotka toimivat musiikkituottajan ja
studioäänittäjän roolissa.
Tutkimusten perusteella voidaan todeta, että digitaalinen teknologia on vaikuttanut
äänitysstudioiden toimintaan ja musiikkituottajan työhön pääasiassa positiivisella tavalla, mutta
se on myös tuonut mukanaan haasteita. Ensinnäkin digiteknologia on aiheuttanut kotistudioiden
lisääntyneen määrän, joka on taas aiheuttanut tuotannon demokratisoitumista. Tämä on
helpottanut musiikin tekoa ja musiikkituottajan työtä merkittävästi, mutta samalla heikentänyt
ammattimaisten musiikin toimijoiden ansaintaa ja työnarvostusta. Uusi teknologia, joka
helpottaa musiikin tekoa, tuo myös paljon vastuuta ja vaatii useimpien osa-alueiden hallintaa
musiikkituottajan työssä. Tuotannon monipuolisuus tuo musiikin tekoon paljon vaihtoehtoja,
mutta voi myös hankaloittaa päätöksentekoa ja musiikin luovaa prosessia. Kokonaisuudessaan
teknologia on kuitenkin hyvä asia musiikin tuotannossa ja oiva työkalu ihmisen luovassa
musiikin tuottamisessa. | |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Musiikin tekoa nykyteknologian voimin : digitekniikan mahdollisuudet ja haasteet musiikkituottajan näkökulmasta | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506022156 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.date.updated | 2015-06-02T12:08:13Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |