dc.contributor.advisor | Isomöttönen, Ville | |
dc.contributor.advisor | Varsaluoma, Jukka | |
dc.contributor.author | Partanen, Petri | |
dc.date.accessioned | 2015-06-02T05:23:27Z | |
dc.date.available | 2015-06-02T05:23:27Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474866 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46152 | |
dc.description.abstract | Mobiililaitteiden yleistyessä videopelien pelaamiseen on tarve pelien helpommalle kehitykselle ja levitykselle kasvanut. HTML5 on avoin web-standardi, joka mahdollistaa monialustaisen multimediasisällön näyttämisen suoraan Internet-selaimissa. HTML5:n avulla voikin olla mahdollista luoda pelejä, jotka eivät kärsi natiiviohjelmien tavoin yhteensopivuus- tai asennusongelmista. On kuitenkin oletettavaa, ettei HTML5 ja siihen sidoksissa olevat tekniikat tai sitä tukevat Internet-selaimet ole vielä täysin valmiita kaikkiin web-teknologian asettamiin haasteisiin, mutta sitä voitaneen kaikesta huolimatta jo käyttää täysin pelattavien ajanvietepelien toteuttamiseen. Tämä tutkielma tutkii monialustaisen pelikehityksen tekniikoita, web-pohjaisten pelien tekoa HTML5:llä ja avoimen lähdekoodin HTML5-pelimoottoreita sekä työkaluja. Tutkielmassa toteutetaan kaksi HTML5-peliä avointen ohjelmistokirjastojen avulla. Näiden toteutettujen pelien kehitystä, suorituskykyä ja yhteensopivuutta eri laitteiden välillä testataan ja arvioidaan. Tutkimuksen tulosten mukaan mobiililaitteet kärsivät vielä osin yhteensopivuus- ja suorituskykyongelmista, mutta kannettavat ja pöytätietokoneet vaikuttivat jo toimivilta pelialustoilta tutkielmassa toteutetuille kaksiulotteisille HTML5-peleille. | fi |
dc.description.abstract | As mobile devices are becoming more and more popular for the casual gaming, there is an increasing need for achieving easier distribution and development for the games on these platforms. HTML5 is an open web standard that should provide platform independent multimedia content directly on any modern web browser. Whereas native applications may often suffer from issues with the portability and installation difficulties, the games taking advantage of HTML5 may have some advantages over them. However, due to it’s immaturity this new technology is bound to have problems and an urge for improvement, but it may already have what it takes to create perfectly playable web games. This thesis studies the multi-platform game development, the benefits and pitfalls of the modern browser technologies and the tools for the web-based games. The resulting knowledge will be used to create two HTML5 games with the aid of libraries from the open community. The results of the study show that the mobile devices still suffer from compability and performance issues, but at least the laptop and desktop computers seem to be capable of running the created two-dimensional HTML5 games. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (107 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | alustariippumattomuus | |
dc.subject.other | HTML5 | |
dc.subject.other | JavaScript | |
dc.subject.other | monialustainen | |
dc.subject.other | pelikehitys | |
dc.subject.other | pelimoottori | |
dc.subject.other | pelit | |
dc.subject.other | Phaser | |
dc.subject.other | Pixi.js | |
dc.subject.other | Sisunmaan Sankarit | |
dc.subject.other | WebGL | |
dc.title | HTML5 monialustaisessa pelikehityksessä : kaksiulotteiset minipelit Phaser-pelimoottorilla | |
dc.title.alternative | Kaksiulotteiset minipelit Phaser-pelimoottorilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506022143 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Tietotekniikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematical Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2015-06-02T05:23:27Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | HTML | |
dc.subject.yso | alustat | |
dc.subject.yso | JavaScript | |
dc.subject.yso | pelisuunnittelu | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |