University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kuvionuottimenetelmän hyödyntäminen musiikin yleisopetuksessa

Thumbnail
View/Open
14. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Joensuu, Marjukka
Date
2015
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Tutkimuksessani tarkastelen kuvionuottimenetelmän hyödyntämistä musiikin yleisopetuksessa sekä opettajan että oppilaan näkökulmasta. Tutkimuksessani otan selvää, kuinka kuvionuottimenetelmä soveltuu sekä soittamiseen että soiton opettamiseen, ja kuinka menetelmä vaikuttaa kyseisessä tutkimusprosessissa mukana olleiden oppilaiden soittamisen oppimiseen ja motivaatioon. Tarkastelun kohteena on soiton eri osa-alueet kuten melodian soitto, säestyssoitto sekä luova toiminta kuten omien soolojen tekeminen ja säveltäminen.Tutkimukseen osallistuvassa ryhmässä on useampia oppilaita, joilla esiintyy keskittymisen ja tarkkaavuuden haasteita, joten yhtenä tutkimustavoitteena on selvittää, onko metodin hyödyntämisellä vaikutusta oppilaiden keskittymiseen. Kuvionuottimenetelmä on alun perin kehitetty niitä varten, joille perinteisen nuottikirjoituksen lukeminen on mahdotonta. Tutkimuksen avulla haluan kuitenkin tarkastella kuvionuottimenetelmän ulottuvuuksia musiikin yleisopetuksessa, ja sitä, voisiko menetelmän avulla musiikinopetusta kehittää yhä paremmin erilaiset oppijat huomioivammaksi. Tutkielmani teoriaosuudessa luon katsauksen kuvionuottimenetelmän historiaan, perusteisiin sekä aiempiin menetelmää koskeviin tutkimuksiin. Tutkimukseni suoritin toimintatutkimuksena eräässä keskisuomalaisessa koulussa 2. luokalla, jonka musiikinopettaja oli aktiivisesti mukana tutkimusprosessissani. Tutkimusprosessia varten jaoimme tutkimukseen osallistuvat oppilaat kahdeksi ryhmäksi. Tutkimusprosessini muodostuu kahdesta syklistä, jotka videoin aineiston analyysia varten. Ensimmäisessä syklissä pidin molemmille ryhmille neljä opetustuokiota, joissa kävimme laattasoitinten alkeita kuvionuoteilla. Tutkimuksen toisessa syklissä tapasin jokaisen oppilaan kertaalleen. Tapaamisissa oppilaat soittivat sähköpianoa kuvionuoteilla, ja haastattelin oppilaita myös muutamalla kysymyksellä opetuskokonaisuudesta. Opetuskokonaisuuden päätyttyä luokan oma musiikinopettaja katsoi opetusvideoni ja kommentoi niitä kirjallisesti. Noin puoli vuotta tutkimuksen jälkeen tapasimme opettajan kanssa jälleen, ja tein hänelle tutkimusta koskevan loppuhaastattelun. Tutkimustulokset osoittivat, että kuvionuottimenetelmän hyödyntämisellä oli useita positiivisia vaikutuksia oppilaiden soittamisen oppimiseen ja motivaatioon. Vaikka rytmin hahmottaminen osoittautui tutkimuksen aikana kuvionuoteilla haastavaksi, oppilaiden soittamisen oppiminen oli opetuskokonaisuuden aikana nopeampaa ja helpompaa kuin normaaleilla musiikintunneilla. Erityisen motivoivaksi tutkimustulosten perusteella osoittautui kuvionuoteilla säveltäminen, jota oli ainakin opettajan, ja havaintojen perusteella myös oppilaan näkökulmasta, helpompi lähestyä kuvionuottien avulla. Oppilaat, joilla esiintyi keskittymisen ja tarkkaavuuden ongelmia, olivat tutkimusprosessin aikana rauhallisempia, ja pääsivät soittamisen tuntuun paremmin kuin normaaleilla musiikintunneilla. Tuloksissa metodin vaikutuksen lisäksi huomioitavia tekijöitä ovat ryhmäkoko, tuokion pituus sekä muiden oppilaiden vaikutus. ...
Keywords
kuvionuottimenetelmä kuvionuotit musiikin yleisopetus musiikki opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506012123

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Päälle puettavan musiikkiteknologian hyödyntäminen musiikin opetuksessa : tutkimus musiikkikäsineiden kokeilusta erilaisissa opetustuokioissa 

    Koski-Laulaja, Antti (2016)
  • Beatlesin musiikin hyödyntäminen musiikinopetuksessa 

    Hoffman, Veikko (2022)
    Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen The Beatles –yhtyeen musiikin hyödyntämismahdollisuuksia koulumaailmassa. Tarkastelen yhtyeen historiaa ja historiallista vaikutusta rinnastettuna peruskoulun ...
  • Sydämen sykkeeseen perustuvan tempovalintaisen generatiivisen musiikin hyödyntäminen 

    Kettunen, Lari (2020)
    Ihmisen yleisin tavoite musiikin käytössä on pystyä vaikuttamaan omiin tunteisiinsa. Lisäksi musiikilla voidaan vaikuttaa ihmisen fysiologisiin ilmiöihin, kuten sydämen sykkeeseen ja hengitykseen. Tätä vaikutusta voidaan ...
  • Musiikin hyödyntäminen erityisopetuksessa 

    Jääskeläinen, Auli (2015)
    Musiikin positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen on tutkittu erityisesti musiikkiterapian saralla. Musiikin on todettu edistävän esimerkiksi psyykkistä hyvinvointia, motoriikkaa ja kielenkehitystä. ...
  • Musiikin opetuksen työtapojen painotukset peruskoulun viidennen ja kuudennen luokan musiikin oppikirjoissa 

    Kulmala, Virpi (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre