dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.advisor | Metsäpelto, Riitta-Leena | |
dc.contributor.author | Piironen, Suvi | |
dc.contributor.author | Rokala, Ville | |
dc.date.accessioned | 2015-05-29T12:52:38Z | |
dc.date.available | 2015-05-29T12:52:38Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474718 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46128 | |
dc.description.abstract | Piironen, Suvi & Rokala, Ville. 2015. Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti – ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksen päätarkoituksena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuuden sijoittumista introvertti - ekstrovertti -jatkumolle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan mahdollisia sukupuolieroja jatkumon näkökulmasta sekä tutkitaan, miten introvertit luokanopettajaopiskelijat kokevat persoonallisuutensa suhteessa opettajuuteen.
Tutkimus koostuu määrällisestä sekä laadullisesta osiosta. Määrällisen osion aineisto kerättiin S5-kyselylomakkeella (Konstabel, Lönnqvist, Verkasalo & Walkowitz, 2008). Lopullinen aineisto koostuu 72 vastauksesta. Määrällisen aineiston analysoinnissa käytettiin riippumattomien otosten t-testiä, sekä ristiintaulukointia. Vastausten pohjalta määritettiin kolme introverteinta luokanopettajaopiskelijaa, jotka kutsuttiin haastatteluun. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoissa on enemmän ekstroverttejä kuin introvertteja. Introverteissa oli enemmän miehiä kuin naisia. Lisäksi introvertit luokanopettajaopiskelijat kokivat persoonallisuutensa vaikuttavan opettajuuteensa, mutta eivät kokeneet sen rajoittavan opettajana toimimista.
Luokanopettajakoulutukseen valikoituu pääasiassa ekstrovertit yksilöt, vaikka tutkimuksemme tulosten mukaan myös introvertit luokanopettajaopiskelijat kokevat opettajan ammatin luontevana. Oppilasaines kuitenkin jakautuu introvertti - ekstrovertti -jatkumolle tasaisemmin ja tämä tulisi ottaa luokanopettajakoulutuksessa paremmin huomioon. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (60 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | opettaja | |
dc.subject.other | introvertti | |
dc.subject.other | ekstrovertti | |
dc.subject.other | persoonallisuus | |
dc.subject.other | opettajuus | |
dc.title | Luokanopettajaopiskelijoiden persoonallisuus introvertti - ekstrovertti -jatkumon näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505292111 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-29T12:52:39Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | introversio | |
dc.subject.yso | ekstroversio | |
dc.subject.yso | persoonallisuus | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |