dc.contributor.advisor | Haimi, Jari | |
dc.contributor.advisor | Ratinen, Ilkka | |
dc.contributor.author | Hytönen, Teija | |
dc.date.accessioned | 2015-05-29T11:22:36Z | |
dc.date.available | 2015-05-29T11:22:36Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474656 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46124 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on oppilaiden biologian opiskelumotivaatioon ja miten oppilaat suhtautuvat tablet-tietokoneiden käyttöön biologian opetuksessa.
Tutkimus oli tapaustutkimus, joka suoritettiin Jyväskylän normaalikoulun yhden yhdeksännen luokan oppilailla. Tutkimus aloitettiin alkumittauksella, joka mittasi oppilaiden biologian tietotasoa, motivaatiota ja tieto- ja viestintätekniikan käyttöä. Alkumittauksen jälkeen suoritettiin kahden oppitunnin mittainen opetuskokeilu, jossa oppilaat etsivät ja syvensivät tietojaan ihmisen biologiasta tutkivan oppimisen menetelmällä tablet-tietokoneita hyödyntäen. Opetuskokeilu videoitiin laadullista analysointia varten. Opetuskokeilun jälkeen oppilaat suorittivat loppumittauksen, jolla selvitettiin oppilaiden biologian tietorakenteiden muuttumista, biologian opiskelumotivaatiota, asenteita ryhmätyöskentelyä ja tablet-tietokoneiden käyttöä kohtaan.
Tutkimuksessa havaittiin oppilaiden biologian käsitteiden osaamisen pa-rantuvan, mutta ilmiöiden selittämisen taidoissa ei havaittu muutosta. Oppilai-den tablet-tietokoneiden käyttö oli opetuskokeilussa yksipuolista. Tulosten mukaan oppilailla oli hyvä biologian opiskelumotivaatio, eikä tablet-tietokoneiden käytöllä havaittu olevan siihen vaikutusta. Oppilaat suhtautuivat tablet-tietokoneiden käyttöön oppitunneilla myönteisesti ja pitivät tablet-tietokoneita hyödyllisinä ja monipuolisina välineinä. | fi |
dc.description.abstract | This case study focused on the impacts of the use of tablet-devices in learning and understanding of content knowledge in biology. Another aim was to study how tablet-devices affect pupils’ motivation to study biology and what kinds of attitudes they have towards to use tablet-devices in biology lessons.
The study was carried out among 9th grade pupils in Jyväskylä Teacher Training School. The study started with a pre-enquiry that we’re used to meas-ure pupils’ knowledge of biology, motivation and ICT skills. After the pre-test there was a teaching period of 2x45 min. During this period pupils upgraded their knowledge of human biology by inquiry-based learning with tablet-devices. The teaching period was videotaped for qualitative analysis. After the teaching experiment there was a post-enquiry at examined changes in pupils’ knowledge of biology, motivation to study biology and attitudes towards teamwork and use of the tablet-devices.
It was found in this study that pupils were better to handle biological con-cepts, but that there were no changes in pupils’ ability to explain biological phenomena. Pupils’ skills to use tablet-devices were quite simple. According to the results pupils had high motivation to study biology, and the use of tablet-devices had no effects on it. Pupils reacted to the use of tablet-devices as study tools positively, and they regarded tablet-devices as useful and versatile. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (102 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | biologia | |
dc.subject.other | motivaatio | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.subject.other | tablet-tietokone | |
dc.subject.other | tapaustutkimus | |
dc.subject.other | tutkiva oppiminen | |
dc.title | Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505292106 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Bio- ja ympäristötieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Biological and Environmental Science | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Biologian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Biology | en |
dc.subject.method | Tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2015-05-29T11:22:37Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4014 | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | biologia | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | taulutietokoneet | |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |