dc.contributor.advisor | Sume, Helena. | |
dc.contributor.author | Jukkala, Elsa | |
dc.date.accessioned | 2015-05-28T15:04:04Z | |
dc.date.available | 2015-05-28T15:04:04Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474593 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46109 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa ja arvioida, millaisia sisältöjä erään kunnan
perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa on erityisen tuen osalta. Tutkielman
aineistoina olivat kunnan paikallinen opetussuunnitelma ja kunnan suomenkielisen
perusopetuksen lukuvuosisuunnitelmat. Näiden asiakirjojen sisältöjen tutkiminen
koettiin merkityksellisenä, koska sisältöjen arvioinnin myötä myös kehitystyö on
mahdollista. Lisäksi aihe on ajankohtainen, koska uusi opetussuunnitelma on
tulossa voimaan syksyllä 2016.
Aineistoa lähestyttiin tietosysteemin avulla, jossa erotetaan tietosysteemi ja sitä
ympäröivä reaalimaailma toisistaan. Tässä tutkielmassa tietosysteemejä ovat
perusopetuksen asiakirjat. Aineistoa tutkittiin kolmivaiheisesti sisällön analyysin
keinoin. Ensimmäiseksi analysoitiin kunnan paikallisen opetussuunnitelman sisältöä
erityisen tuen osalta. Analyysin runko muodostettiin perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa annettujen paikallisen opetussuunnitelman sisällön
määräysten pohjalta. Toisessa vaiheessa analysoitiin tutkitun kunnan
suomenkielisten peruskoulujen lukuvuosisuunnitelmien sisällöt erityisen tuen
osalta. Analyysin runko muodostettiin kouluille annetun lukuvuosisuunnitelmia
koskevan ohjeistuksen perusteella. Kolmannessa vaiheessa tutkittiin sitä, mitä
erityisen tuen tukimuotoja ja opetuspaikkoja koulut kertoivat
lukuvuosisuunnitelmissa erityiseen tukeen liittyvän.
Tutkielman tulokset osoittivat, että paikallisen opetussuunnitelman sekä
lukuvuosisuunnitelmien sisällöissä on puutteita niitä varten annettujen ohjeistusten
konteksteissa. Lukuvuosisuunnitelmissa erityisen tuen tukimuotoja oli kuvailtu
listamaisesti ja opetuspaikkoja vähäisesti. Täsmällisten tukimuotokuvausten lisäksi
erityinen tuki näyttäytyi kuvauksena siitä, millaista erityinen tuki on. Opetuspaikat
eivät noudattaneet inklusiivista ajattelutapaa, mutta tulos jäi melko pinnalliseksi
lukuvuosisuunnitelmien epätarkkuuden vuoksi.
Tutkielmassa kävi ilmi, että koulut oli ohjeistettu lukuvuosisuunnitelmien
laadintaan lähes samoilla ohjeilla kuin mitä perusopetuksen opetussuunnitelmien
perusteissa annetaan kunnille paikallisen opetussuunnitelman laadintaan. Lähes
identtisen ohjeistuksen myötä lukuvuosisuunnitelmien luonne opetussuunnitelmaa
tarkentavana asiakirjana näyttää häviävän. Keskeisin johtopäätös olikin, että
koulujen on mahdollista laatia laadukkaita lukuvuosisuunnitelmia, mutta kuntien
tulisi panostaa lukuvuosisuunnitelmaohjeistuksen laatimiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (73 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | erityinen tuki | |
dc.subject.other | asiakirjatutkimus | |
dc.subject.other | peruskoulu | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | lukuvuosisuunnitelma | |
dc.subject.other | inkluusio | |
dc.title | Erityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505282093 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-28T15:04:05Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |