Show simple item record

dc.contributor.advisorSume, Helena.
dc.contributor.authorJukkala, Elsa
dc.date.accessioned2015-05-28T15:04:04Z
dc.date.available2015-05-28T15:04:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474593
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46109
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli kartoittaa ja arvioida, millaisia sisältöjä erään kunnan perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa on erityisen tuen osalta. Tutkielman aineistoina olivat kunnan paikallinen opetussuunnitelma ja kunnan suomenkielisen perusopetuksen lukuvuosisuunnitelmat. Näiden asiakirjojen sisältöjen tutkiminen koettiin merkityksellisenä, koska sisältöjen arvioinnin myötä myös kehitystyö on mahdollista. Lisäksi aihe on ajankohtainen, koska uusi opetussuunnitelma on tulossa voimaan syksyllä 2016. Aineistoa lähestyttiin tietosysteemin avulla, jossa erotetaan tietosysteemi ja sitä ympäröivä reaalimaailma toisistaan. Tässä tutkielmassa tietosysteemejä ovat perusopetuksen asiakirjat. Aineistoa tutkittiin kolmivaiheisesti sisällön analyysin keinoin. Ensimmäiseksi analysoitiin kunnan paikallisen opetussuunnitelman sisältöä erityisen tuen osalta. Analyysin runko muodostettiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa annettujen paikallisen opetussuunnitelman sisällön määräysten pohjalta. Toisessa vaiheessa analysoitiin tutkitun kunnan suomenkielisten peruskoulujen lukuvuosisuunnitelmien sisällöt erityisen tuen osalta. Analyysin runko muodostettiin kouluille annetun lukuvuosisuunnitelmia koskevan ohjeistuksen perusteella. Kolmannessa vaiheessa tutkittiin sitä, mitä erityisen tuen tukimuotoja ja opetuspaikkoja koulut kertoivat lukuvuosisuunnitelmissa erityiseen tukeen liittyvän. Tutkielman tulokset osoittivat, että paikallisen opetussuunnitelman sekä lukuvuosisuunnitelmien sisällöissä on puutteita niitä varten annettujen ohjeistusten konteksteissa. Lukuvuosisuunnitelmissa erityisen tuen tukimuotoja oli kuvailtu listamaisesti ja opetuspaikkoja vähäisesti. Täsmällisten tukimuotokuvausten lisäksi erityinen tuki näyttäytyi kuvauksena siitä, millaista erityinen tuki on. Opetuspaikat eivät noudattaneet inklusiivista ajattelutapaa, mutta tulos jäi melko pinnalliseksi lukuvuosisuunnitelmien epätarkkuuden vuoksi. Tutkielmassa kävi ilmi, että koulut oli ohjeistettu lukuvuosisuunnitelmien laadintaan lähes samoilla ohjeilla kuin mitä perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa annetaan kunnille paikallisen opetussuunnitelman laadintaan. Lähes identtisen ohjeistuksen myötä lukuvuosisuunnitelmien luonne opetussuunnitelmaa tarkentavana asiakirjana näyttää häviävän. Keskeisin johtopäätös olikin, että koulujen on mahdollista laatia laadukkaita lukuvuosisuunnitelmia, mutta kuntien tulisi panostaa lukuvuosisuunnitelmaohjeistuksen laatimiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (73 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othererityinen tuki
dc.subject.otherasiakirjatutkimus
dc.subject.otherperuskoulu
dc.subject.otheropetussuunnitelma
dc.subject.otherlukuvuosisuunnitelma
dc.subject.otherinkluusio
dc.titleErityinen tuki perusopetusta ohjaavissa asiakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505282093
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-05-28T15:04:05Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoinkluusio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record