Tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
Tekijät
Päivämäärä
2015Reaaliaikaisille strategiapeleille ovat ominaisia monimutkaiset dynaamiset ympäristöt, joissa ei ole täsmällistä tietoa ympäristöstä. Tällaiset ympäristöt ovat haastavia tekoälylle. Aihetta kannattaa kuitenkin tutkia, sillä ongelmien ratkonta genren peleissä auttaa myös useiden vastaavien tosielämän ongelmien ratkaisemisessa. Työn tavoitteena on luoda kattava yleiskuva reaaliaikaisten strategiapelien tekoälyn ja tekoälytutkimuksen tilaan painottaen teknisiä menetelmiä. Reaaliaikaisten strategiapelien monimutkaisuudesta johtuen näitä menetelmiä on runsaasti, ja käytännössä kaikki niistä kaipaavat lisätutkimusta. Complex dynamic environments with neither perfect nor complete information about the state of the environment are typical for real-time strategy games. Such environments are challenging for AI. The subject should be studied because solving the problems in games helps in solving similar problems for the similar real-life environments. The goal of the study is to create a comprehensive overall view about the state of AI and AI research among genre's games, focusing on technical methods. Due to the complexity of real-time strategy games, there are lots of these methods, practically all of which require more research.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Neuroverkot ja AlphaGo Zero
Merikivi, Mikko (2019)Tutkielmassa perehdytään AlphaGo Zeron toimintaan ja oleellisimpiin siinä käytettyihin tekniikoihin. AlphaGo Zero on tekoäly go-lautapelille, jota on pidetty tekoälyille hankalana. Tärkeä syy AlphaGo Zeron menestykseen oli ... -
Mikromanageroinnin toteuttaminen StarCraft-reaaliaikastrategiapeliin geneettisellä ohjelmoinnilla muodostettujen potentiaalikenttien avulla
Leppäaho, Oskari (2015)Tämä tutkielma selvittää geneettisen ohjelmoinnin sovellettavuutta sellaisten potentiaalikenttien optimointiin, jotka ohjaavat taistelussa reaaliaikastrategiapelien yksiköi- den mikromanagerointia. Tutkimusympäristönä ... -
The N-dimensional N-person chesslike game strategy analysis model
Kyppö, Jorma (University of Jyväskylä, 2016)In this research a mathematical, symmetric n-player game model, based on chess is designed. Symmetry in this context refers to players' positions with respect to each other. While the order of move naturally violates ... -
Tekoälyn vaikutus työtehtävien muutokseen
Karkulahti, Eemil (2018)Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tekoälyn vaikutusta työtehtävien muutokseen. Tekoälyä voidaan hyödyntää jo nyt monin tavoin etenkin rutiininomaisissa ja paljon toistoa sisältävissä työtehtävissä. Samalla ... -
Fronesis ja draaman kirjoittaminen chatbotilla
Ådahl, Mariika (2018)Voiko tekoälyä hyödyntävän chatbotin eli keskustelurobotin avulla kirjoittaa draamadialogia? Opettaako chatbotin kanssa kirjoittaminen minulle fronesista eli käytännön viisautta? Kandidaatintutkielmani on katsaus ja käytännön ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.