University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Get a Mac : conversations in Apple's advertising campaign

Thumbnail
View/Open
2.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laitinen, Sara
Date
2015
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Mainontaa on nykyaikana lähes kaikkialla. Yksi yleisimmistä mainonnan muodoista on televisiomainokset, joita useat näkevät päivittäin. Tästä esimerkkinä on Applen televisiokampanja, jota esitettiin vuosina 2006–2009. Sitä on tutkittu useasta eri näkökulmasta, mutta mainoksissa olevan keskustelun tutkiminen on jäänyt vähemmälle. Myös kampanjassa käytetyn keskustelun yhteyttä suostutteluun, joka on kaiken mainonnan tavoite, on tutkittu vain vähän. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia mainosten keskusteluja keskustelunanalyysin avulla ja selvittää, miten ne suostuttelivat ihmisiä ostamaan Mac-tietokoneen. Kampanjassa oli kaiken kaikkiaan 66 mainosta, joista tähän tutkielmaan valittiin 12. Nämä mainokset litteroitiin ja analysoitiin keskustelunanalyysin periaatteita käyttäen. Mainosten keskusteluista voitiin huomata, että keskustelijat käyttäytyivät niissä hyvin samalla tavalla kuin luonnollisessa puheessa. Tämän lisäksi mainosten rakennetuista keskusteluista oli erotettavissa hienovaraista suostuttelua. Näin ollen mainosten keskustelulliset piirteet ovat yhteydessä kuluttajien suostutteluun. ...
Keywords
Apple Get a Mac television commercials CA persuasion
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505272058

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Intertextual references to films and television series in advertising : a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion 

    Iiliäinen, Tiia (2022)
    Mainoksissa käytetään monenlaisia keinoja kuluttajien suostutteluun. Ei ole harvinaista nähdä tai kuulla mainoksissa esimerkiksi elokuvasta tai televisiosarjasta tuttu hahmo tai vuorosana. Elokuviin ja televisiosarjoihin ...
  • The Smoking Image : Persuasion in Western Cigarette Advertising 

    Ohtonen, Juuso (2021)
    Savukemainoksilla on ollut kiistelty maine koskien tupakoinnin vaaroihin liittyviä väittämiä ja niiden kommunikointia julkisuudessa sekä terveysviranomaisten että tupakkayhtiöiden omalta osalta. 2000-luvun vaihteessa ...
  • “You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising 

    Laulainen, Emilia (2021)
    Mainonnan, sekä mainonnassa hyödynnettyjen retoristen strategioiden näkyvyys ja suosio tutkimuksessa on nostanut päätään merkittävästi lähivuosina, eikä suotta: Retorisilla keinoilla kuvataan olevan yhä suurempi merkitys ...
  • “Can you make me a meme that lets the younger generation know I’m the cool candidate?” : analysis of sponsored meme advertisements in a presidential campaign 

    Tolonen, Anni (2021)
    Meemit ovat tärkeä ja keskeinen osa internet-kulttuuria, ja viime vuosina niitä on alettu käyttää myös markkinoinnin ja poliittisen vaikuttamisen työkaluina. Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa meemit ovat olleet iso osa ...
  • The planning and implementation process of programmatic advertising campaigns in emerging markets. 

    Tiet, Thanh (2020)
    Programmatic advertising has developed rapidly in recent years and become the driver of the exponential growth of online advertising. Programmatic advertising initially involved with programmatic buying and gradually evolved ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre