Get a Mac : conversations in Apple's advertising campaign
Mainontaa on nykyaikana lähes kaikkialla. Yksi yleisimmistä mainonnan muodoista on
televisiomainokset, joita useat näkevät päivittäin. Tästä esimerkkinä on Applen televisiokampanja, jota esitettiin vuosina 2006–2009. Sitä on tutkittu useasta eri näkökulmasta, mutta mainoksissa olevan keskustelun tutkiminen on jäänyt vähemmälle. Myös kampanjassa käytetyn keskustelun yhteyttä suostutteluun, joka on kaiken mainonnan tavoite, on tutkittu vain vähän. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia mainosten keskusteluja keskustelunanalyysin avulla ja selvittää, miten ne suostuttelivat ihmisiä ostamaan Mac-tietokoneen. Kampanjassa oli kaiken kaikkiaan 66 mainosta, joista tähän tutkielmaan valittiin 12. Nämä mainokset litteroitiin ja analysoitiin keskustelunanalyysin periaatteita käyttäen. Mainosten keskusteluista voitiin huomata, että keskustelijat käyttäytyivät niissä hyvin samalla tavalla kuin luonnollisessa puheessa. Tämän lisäksi mainosten rakennetuista keskusteluista oli erotettavissa hienovaraista suostuttelua. Näin ollen mainosten keskustelulliset piirteet ovat yhteydessä kuluttajien suostutteluun.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Intertextual references to films and television series in advertising : a qualitative content analysis of types of references and their roles in persuasion
Iiliäinen, Tiia (2022)Mainoksissa käytetään monenlaisia keinoja kuluttajien suostutteluun. Ei ole harvinaista nähdä tai kuulla mainoksissa esimerkiksi elokuvasta tai televisiosarjasta tuttu hahmo tai vuorosana. Elokuviin ja televisiosarjoihin ... -
“You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising
Laulainen, Emilia (2021)Mainonnan, sekä mainonnassa hyödynnettyjen retoristen strategioiden näkyvyys ja suosio tutkimuksessa on nostanut päätään merkittävästi lähivuosina, eikä suotta: Retorisilla keinoilla kuvataan olevan yhä suurempi merkitys ... -
The Smoking Image : Persuasion in Western Cigarette Advertising
Ohtonen, Juuso (2021)Savukemainoksilla on ollut kiistelty maine koskien tupakoinnin vaaroihin liittyviä väittämiä ja niiden kommunikointia julkisuudessa sekä terveysviranomaisten että tupakkayhtiöiden omalta osalta. 2000-luvun vaihteessa ... -
Hope You’re Not Totally Commercial! : Toward a Better Understanding of Advertising Recognition's Impact on Influencer Marketing Effectiveness
Sundermann, Gerrit; Munnukka, Juha (SAGE Publications, 2022)Social media influencers (SMIs) have become an effective channel for reaching targeted customers. The present study explores the influence process of advertising recognition on consumer responses in the SMI marketing ... -
Awareness of digital commercial profiling among adolescents in Finland and their perspectives on online targeted advertisements
Srivastava, Sonali; Wilska, Terhi-Anna; Nyrhinen, Jussi (Routledge, 2023)This study explores adolescents’ awareness of the sources that inform online profiling and their perspectives on online targeted advertisements. It employs thematic analysis to analyse eight focus group discussions (N = ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.