dc.contributor.advisor | Háhn, Judit | |
dc.contributor.author | Nihtilä, Pauliina | |
dc.date.accessioned | 2015-05-27T07:13:22Z | |
dc.date.available | 2015-05-27T07:13:22Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46083 | |
dc.description.abstract | Videopelien pelaamisesta on tullut suosittu harrastus, joka sisältää usein aktiivista ja
monikielistä kommunikointia pelaajien kesken. Pelaamisen sosiaalisuutta ja keskustelijoiden
koodinvaihtoa käsittelevän tutkimuksen asetelmat ovat keskittyneet yhdellä ruudulla pelattaviin konsolipeleihin, vaikka internet on mahdollistanut etämoninpelaamisen ja ääniviestien välittämän vuorovaikutuksen. Kokemus virtuaaliseen maailmaan eläytymisestä
voi muovata pelaajien välistä keskustelua, ja ilman kehonkieltä kielellisillä valinnoilla on
pelaajien reaktioiden sekä hahmoihin samaistumisen ilmaisemisessa entistä suurempi rooli.
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, mihin tarkoituksiin ja kuinka laajasti suomalaiset
videopelien pelaajat käyttävät englannin kieltä puhuessaan keskenään, ja miten heidän kokemuksensa pelin immersiivisyydestä eli tilanteeseen eläytymisestä vaikuttavat kielen valintaan. Aineisto sisältää nauhoituksia kolmesta nuoresta miehestä pelaamassa kahta peliä,
Killing Floor ja Portal 2. Osallistujat olivat yhteydessä toisiinsa pelien verkkomoninpelitilan ja Skype-pikaviestintäohjelman välityksellä. Aineisto kerättiin nauhoittamalla ääntä ja tietokoneen ruudulla näkyvää videomateriaalia pelitilanteesta.
Analyysissa tutkittiin pelaajien keskustelun ja pelien tapahtumien välistä yhteyttä. Tulokset osoittivat, että pelaajat käyttivät englanninkielisiä puheenvuoroja esimerkiksi reagoidessaan digitaalisen maailman tapahtumiin, viitatessaan pelien omaan termistöön sekä ilmaistessaan, puhuivatko he pelaajan vai pelihahmon roolissa. Tutkimuksessa voitiin havaita toistuvia englannin kielen käyttötapoja, mutta pienen osallistujamäärän ja nauhoitettujen pelitilanteiden lyhyehkön keston vuoksi tuloksia ei kuitenkaan voida yleistää. | fi |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | code-switching | |
dc.subject.other | video games | |
dc.subject.other | Finnish | |
dc.subject.other | English | |
dc.subject.other | immersion | |
dc.title | From a Finnish player to an English avatar : language alternation in immersive video gaming sessions | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505272056 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2015-05-27T07:13:23Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |