Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHáhn, Judit
dc.contributor.authorNihtilä, Pauliina
dc.date.accessioned2015-05-27T07:13:22Z
dc.date.available2015-05-27T07:13:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46083
dc.description.abstractVideopelien pelaamisesta on tullut suosittu harrastus, joka sisältää usein aktiivista ja monikielistä kommunikointia pelaajien kesken. Pelaamisen sosiaalisuutta ja keskustelijoiden koodinvaihtoa käsittelevän tutkimuksen asetelmat ovat keskittyneet yhdellä ruudulla pelattaviin konsolipeleihin, vaikka internet on mahdollistanut etämoninpelaamisen ja ääniviestien välittämän vuorovaikutuksen. Kokemus virtuaaliseen maailmaan eläytymisestä voi muovata pelaajien välistä keskustelua, ja ilman kehonkieltä kielellisillä valinnoilla on pelaajien reaktioiden sekä hahmoihin samaistumisen ilmaisemisessa entistä suurempi rooli. Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, mihin tarkoituksiin ja kuinka laajasti suomalaiset videopelien pelaajat käyttävät englannin kieltä puhuessaan keskenään, ja miten heidän kokemuksensa pelin immersiivisyydestä eli tilanteeseen eläytymisestä vaikuttavat kielen valintaan. Aineisto sisältää nauhoituksia kolmesta nuoresta miehestä pelaamassa kahta peliä, Killing Floor ja Portal 2. Osallistujat olivat yhteydessä toisiinsa pelien verkkomoninpelitilan ja Skype-pikaviestintäohjelman välityksellä. Aineisto kerättiin nauhoittamalla ääntä ja tietokoneen ruudulla näkyvää videomateriaalia pelitilanteesta. Analyysissa tutkittiin pelaajien keskustelun ja pelien tapahtumien välistä yhteyttä. Tulokset osoittivat, että pelaajat käyttivät englanninkielisiä puheenvuoroja esimerkiksi reagoidessaan digitaalisen maailman tapahtumiin, viitatessaan pelien omaan termistöön sekä ilmaistessaan, puhuivatko he pelaajan vai pelihahmon roolissa. Tutkimuksessa voitiin havaita toistuvia englannin kielen käyttötapoja, mutta pienen osallistujamäärän ja nauhoitettujen pelitilanteiden lyhyehkön keston vuoksi tuloksia ei kuitenkaan voida yleistää.fi
dc.format.extent24
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othercode-switching
dc.subject.othervideo games
dc.subject.otherFinnish
dc.subject.otherEnglish
dc.subject.otherimmersion
dc.titleFrom a Finnish player to an English avatar : language alternation in immersive video gaming sessions
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505272056
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2015-05-27T07:13:23Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright