Writing tasks in EFL teaching : analysis of the writing tasks in Finnish schoolbooks
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) englannin kielen kirjoitustaidon osalta jättävät vastuun kirjoitustehtävien suunnittelusta opettajille ja kirjantekijöille. Oppimateriaaleja tutkimalla voidaan saavuttaa tietoa englannin kielen opetuksesta Suomessa. Tutkielma pyrkii selvittämään, minkä tyyppistä kirjoitustaitoa opetetaan suomalaisissa englannin kielen oppimateriaaleissa ja tutkimus keskittyy kirjoitustehtävien painopisteiden tutkimiseen kahden kysymyksen kautta. Ensiksi tutkittiin kirjoitustehtävien sijoittumista muotoa painottavien ja sisältöä painottavien tehtävien väliselle akselille, ja toiseksi selvitettiin, minkälaisia kirjoittamisen taitoja tehtävät harjoittavat.
Aineisto kerättiin kahdesta yhdeksännen luokan englannin kielen oppimateriaalista. Aineisto luokiteltiin teoriapohjan mukaisiin kategorioihin ja analysoitiin kahden tutkimuskysymyksen avulla. Tulokseksi saatiin, että oppikirjojen kirjoitustehtävät keskittyvät tehtävätyypeiltään sekä tekstin muotoa harjoittaviin että sisältöä tukeviin tehtäviin, painottaen hieman tekstin muotoa. Kirjoittamisen taitojen suhteen kirjoitustehtävät tutkituissa oppimateriaalissa harjoittavat pääasiassa oppilaan tekstin sisällön tuottamisen taitoja sekä kirjoittamisen prosessia.
Tutkielma osoittaa, että vaikka oppimateriaalien kirjoitustehtävistä löytyy monipuolisuutta, on niissä havaittavissa selkeitä painopisteitä. Tutkimuksessa ehdotetaan, että jatkotutkimus on aiheellista muun muassa vaihtoehtoisten materiaalien kirjoitustehtävien osalta, jotta saavutettaisiin laajempi kuva suomalaisesta englannin kielen kirjoittamisen opetuksesta. Myös oppilaiden kokemukset erityyppisten kirjoitustehtävien hyödyllisyydestä voisivat olla apuna oppimateriaalien suunnittelussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
"Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" : digital self-revising material for adult language learners
Reini, Anna (2015)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää onko aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille tarvetta. Tällä hetkellä edistyneemmille aikuisopiskelijoille ei ole olemassa itsekertausmateriaalia. ... -
Taboo or not taboo: a study of taboo content in Finnish EFL learning materials
Lehmonen, Tiina; Keturi, Suvi (2011)Tabu on monimuotoinen käsite, jota on vaikea määritellä yksiselitteisesti johtuen sekä tabujen valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä oppimateriaaleissa ... -
The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises
Bertel, Elina (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, tarjoavatko yläkoulun 7. luokan oppimateriaalien kielioppitehtävät oppilaille mahdollisuuden uusien sanojen oppimiseen tai omaksumiseen sisällyttämällä kielioppitehtäviin oppilaille ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.