Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen Kaili
dc.contributor.advisorKokkonen Juha
dc.contributor.authorHytönen, Henri
dc.contributor.authorRautio, Lasse
dc.date.accessioned2015-05-25T14:39:15Z
dc.date.available2015-05-25T14:39:15Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474815
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46042
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkoituksenamme oli selvittää, eroavatko oppilaslähtöiseen liikunnanopetusinterventioon osallistuneiden alakoulun oppilaiden kokemukset koetusta autonomiasta, sekä liikuntaa opettavan luokanopettajan demokraattisesta käyttäytymisestä ja opettajan tarjoamasta sosiaalisesta tuesta, kontrollikoulun oppilaiden kokemuksiin verrattuna. Halusimme myös selvittää, erosivatko interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemukset toisistaan. Tutkimusaineisto koostui Liikuntatunnit kaikille aktiiviseksi - CDG-malli opetuksen tukena - hankkeesta, joka toteutettiin marraskuun 2011 ja maaliskuun 2013 välisenä aikana. Interventio pohjautui australialaiseen Quayn ja Petersin (2008, 2012) Creative Physical Education – malliin, jonka keskiössä ovat oppilaan sosiaaliset, kognitiiviset sekä motoriset taidot. Aineistomme rakentuu kahden jyväskyläläisen alakoulun 4. - 6- luokan oppilaista. Hankkeen interventiokoulusta tutkimukseen osallistui 161 oppilasta ja kontrollikoulusta 152 oppilasta. Toistettujen mittausten MANOVA koe-kontrolliasetelmalla ei osoittanut tilastollista muutosta oppilaiden arvioissa liikuntaa opettavasta opettajastaan, mutta luokkatasoittain tarkasteltuna interventio vaikutti tilastollisesti merkitsevästi interventiokoulun kuudennen luokan oppilaiden opettajakokemuksiin. Kuudesluokkalaisten mielestä liikuntatuntien toiminta oli autonomisempaa ja opettajat käyttäytyivät demokraattisemmin interventiokoulussa kuin kontrollikoulussa. Kuudennen luokan kokemukset opettajan antamasta sosiaalisesta tuesta laskivat tutkimusjakson aikana molemmissa kouluissa, mutta interventiokoulussa lasku oli tilastollisesti merkitsevästi vähäisempää. Interventioon osallistuneiden tyttöjen ja poikien kokemuksissa ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (70 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheroppilaslähtöisyys
dc.subject.otherkoululiikunta
dc.subject.otherliikunnanopetus
dc.subject.otherSuomen CDG-malli
dc.titleSuomen CDG-mallia kehittämässä : oppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
dc.title.alternativeOppilaiden kokemukset oppijakeskeisestä liikunnanopetusinterventiosta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505252012
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-05-25T14:39:16Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot