Who am I? : the teacher identity construction of student teachers
Opettajaidentiteetti on tutkimusaiheena varsin ajankohtainen ja viime vuosina huomiota on aiempaa enemmän alettu kiinnittää myös opettajaopiskelijoiden ammatti-identiteettiin, sillä tämän rakennusprosessin osatekijät vaikuttavat varsin eri tavoin lopulliseen identiteettiin. Aiempien tutkimusten pohjalta voidaan huomata, että opettajaidentiteetin muodostumisprosessissa on useita eri osatekijöitä, jotka tässä tutkielmassa on jaettu kahteen faktoriryhmään: henkilökohtaisiin ja opettajankoulutuksellisiin faktoreihin. Kirjallisuuskatsauksen perusteella kävi myös ilmi, että useat opettajaopiskelijat kokevat ristiriitaa henkilökohtaisten näkemystensä ja opettajankoulutuksen painotuksen välillä.
Tämä tutkielma pyrki määrittelemään, millä tavalla erään suomalaisen yliopiston opettajaopiskelijat näkivät henkilökohtaisten ja opettajankoulutuksellisten faktorien roolin identiteettinsä muodostumisessa. Toteutetussa kyselytutkimuksessa 76 pedagogisten opintojensa eri vaiheissa olevaa opiskelijaa vastasivat väittämiin liittyen näkemyksiinsä edellä mainittujen faktorien merkityksestä opettajaidentiteettinsä kehityksessä ja tarjosivat lisäksi avaavia kommentteja avoimiin kysymyksiin.
Tulokset osoittivat, että osallistujat kokivat henkilökohtaisten taustojensa vaikuttavan voimakkaasti identiteettinsä kehitykseen. Ystävien, työkokemuksen, harrastusten ja aktiivisen reflektoinnin lisäksi osallistujat korostivat opettajankoulutuksen tarjoaman palautteen ja vertaiskeskustelun merkitystä tässä prosessissa. Näiden faktoreiden välillä havaittiin ajoittain konflikteja, mutta varsin usein nämä kyettiin ratkaisemaan neuvottelemalla ohjaavanopettajan kanssa molempia osapuolia tyydyttävästä ratkaisusta.
...
Alternative title
Teacher identity construction of student teachersKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Constructing Teacher Self in a Dialogue between Multiple I-Positions : A Case from Teacher Education
Arvaja, Maarit (Routledge, 2023)This study approached preservice teacher identity by drawing on Dialogical Self theory and especially the notion of I-position. The study explored how one preservice subject teacher, Aino, constructed her I-position as a ... -
Language teacher identities as socio-politically situated construction : Finnish and Brazilian student teachers’ visualisations of their professional futures
Ruohotie-Lyhty, Maria; Camargo Aragão, Rodrigo; Pitkänen-Huhta, Anne (Elsevier, 2021)The process of envisioning the future is central to teachers’ identity construction, but different environments create distinct sociocultural conditions for the process. This qualitative study drawing on visual-textual ... -
Pre-service teachers co-constructing narratives about the future of education
Lehtinen, Auli; Kostiainen, Emma; Martin, Anne; Näykki, Piia (Routledge, 2024)This study examined the kinds of narratives that nine pre-service teachers shared in online collaborative learning discussions about the future of education in relation to global megatrends, namely digitalisation and ... -
Student teachers and their identity construction and awareness of multilingualism : re-visiting three studies
Kalaja, Paula (Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 2019)This article re-visits three studies that originally focused on beliefs about second language (L2) learning and teaching held by student teachers. The studies have been conducted in the same educational context (that is, ... -
Informal learning contexts in the construction of physical education student teachers’ professional identity
Virta, Jukka; Hökkä, Päivi; Eteläpelto, Anneli; Rasku-Puttonen, Helena (SAGE Publications, 2023)This study aimed to investigate the significance of informal learning contexts in physical education (PE) student teachers’ professional identity construction. It addressed two research questions: How do informal learning ...