Who am I? : the teacher identity construction of student teachers
Abstract
Opettajaidentiteetti on tutkimusaiheena varsin ajankohtainen ja viime vuosina huomiota on aiempaa enemmän alettu kiinnittää myös opettajaopiskelijoiden ammatti-identiteettiin, sillä tämän rakennusprosessin osatekijät vaikuttavat varsin eri tavoin lopulliseen identiteettiin. Aiempien tutkimusten pohjalta voidaan huomata, että opettajaidentiteetin muodostumisprosessissa on useita eri osatekijöitä, jotka tässä tutkielmassa on jaettu kahteen faktoriryhmään: henkilökohtaisiin ja opettajankoulutuksellisiin faktoreihin. Kirjallisuuskatsauksen perusteella kävi myös ilmi, että useat opettajaopiskelijat kokevat ristiriitaa henkilökohtaisten näkemystensä ja opettajankoulutuksen painotuksen välillä.
Tämä tutkielma pyrki määrittelemään, millä tavalla erään suomalaisen yliopiston opettajaopiskelijat näkivät henkilökohtaisten ja opettajankoulutuksellisten faktorien roolin identiteettinsä muodostumisessa. Toteutetussa kyselytutkimuksessa 76 pedagogisten opintojensa eri vaiheissa olevaa opiskelijaa vastasivat väittämiin liittyen näkemyksiinsä edellä mainittujen faktorien merkityksestä opettajaidentiteettinsä kehityksessä ja tarjosivat lisäksi avaavia kommentteja avoimiin kysymyksiin.
Tulokset osoittivat, että osallistujat kokivat henkilökohtaisten taustojensa vaikuttavan voimakkaasti identiteettinsä kehitykseen. Ystävien, työkokemuksen, harrastusten ja aktiivisen reflektoinnin lisäksi osallistujat korostivat opettajankoulutuksen tarjoaman palautteen ja vertaiskeskustelun merkitystä tässä prosessissa. Näiden faktoreiden välillä havaittiin ajoittain konflikteja, mutta varsin usein nämä kyettiin ratkaisemaan neuvottelemalla ohjaavanopettajan kanssa molempia osapuolia tyydyttävästä ratkaisusta.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505211928Käytä tätä linkitykseen.
Language
English