Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBlankenstein, Heli-Hannele
dc.contributor.authorJärvinen, Asta
dc.date.accessioned2015-05-20T06:47:19Z
dc.date.available2015-05-20T06:47:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45954
dc.description.abstractTyön tavoitteena oli selvittää, miten lukion ranskan lyhyen oppimäärän 3. ja 4. kurssien oppikirja Escalier 2 opettaa ääntämistä. Ääntäminen oli tutkimusaiheena kiinnostava, sillä se luo pohjan suulliselle ilmaisulle. Puhujan kieliopillisesti oikea viesti ei välttämättä välity halutunlaisena, mikäli ääntämisessä on liian suuria puutteita. Oletuksena oli, että kirjassa keskityttäisiin erityisesti suomenkielisille oppijoille hankaluuksia tuottavien ranskan fonetiikan piirteiden opettamiseen. Nämä alueet jaoteltiin kolmeen osaan: kirjoitusasun ja ääntämisasun eroavaisuuksista aiheutuviin ongelmiin, suomenkielisille oppijoille hankaliin äänteisiin ja puheen sujuvuuteen. Ääntämisen kuvaamiseen kirjassa käytettiin kansainvälistä foneettista aakkostoa (I.P.A). Kirjan jokaisesta kappaleesta löytyi ääntämisen opetukseen tarkoitettu tehtäväosio ja kirjassa oli yhteensä 25 ääntämistehtävää. Sen lisäksi kappalekohtaisista sanastoista löytyivät ääntämisohjeet foneettisesti kirjoitettuna. Ääntämisen opetuksen jakaminen eri osa-alueisiin ei ollut helppoa, sillä eri alueet ovat toistensa kanssa osittain päällekkäisiä. Joissakin tehtävissä saatettiin keskittyä suomenkieliselle vieraan äänteen kirjoitus- ja ääntämisasujen ristiriitoihin, jolloin tehtävä kuuluu kahteen kategoriaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tehtävissä suosittu toimintatapa oli kuuntelu, johon yhdistettiin sanojen toistamista, tekstin lukemista ja vastausten tarkastamista. Käsitellyt piirteet keskittyivät suomenkielisten ongelmakohtiin,mutta mukana oli myös puheen yleistä sujuvuutta koskevia tehtäviä.fi
dc.format.extent21
dc.language.isofre
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervieraiden kielten opetus
dc.subject.otherfonetiikka
dc.subject.otherfrançais langue étrangère
dc.subject.otherphonétique
dc.subject.otherprononciation
dc.titleL'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505201910
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRomance philologyen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.date.updated2015-05-20T06:47:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot