University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Agora Center
  • View Item
JYX > Artikkelit > Agora Center > View Item

Ei, bii, sii – vai jotain ihan muuta? Lukutaidon alkeet vientituotteeksi

ThumbnailPublisher's PDF
View/Open
230.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Nieminen, L., & Richardson, U. (2015). Ei, bii, sii – vai jotain ihan muuta? Lukutaidon alkeet vientituotteeksi. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13.5.2015(Toukokuu). http://www.kieliverkosto.fi/article/ei-bii-sii-vai-jotain-ihan-muuta-lukutaidon-alkeet-vientituotteeksi/
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskunta
Authors
Nieminen, Lea |
Richardson, Ulla
Date
2015
Discipline
MonitieteinenPsykologian koulutusalaSoveltava kielitiede
Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat

 
Jo yli 200 000 suomalaislasta on saanut tukea lukemaan oppimiseen Ekapelistä, tutkimustietoon pohjautuvasta lukutaidon alkeiden teknologia-avusteisesta oppimisympäristöstä. Ajatus lukutaitoon johdattelevasta tietokonepelistä syntyi jo vuosia sitten Jyväskylän yliopistossa tehdyn dysleksiatutkimuksen yhteydessä. Vaikka Ekapelin ideana olikin alun perin tukea niitä, joille lukemaan oppiminen tuottaa vaikeuksia, peli on havaittu hyväksi kenelle tahansa aloittelevalle lukijalle. Tästä syntyi ajatus tehdä pelistä uusia kieliversioita myös niille lapsille, joille lukutaito on isojen ponnistusten takana esimerkiksi heikon opetuksen, vieraan kielen tai yhteisön epäileväisten asenteiden takia. UNESCOn raportin (Education for All 2014) mukaan arviolta 250 miljoonaa lasta ympäri maailman tarvitsee tukea lukemaan oppimiseen. Valtaosa maista, joissa apu on kaikkein tarpeellisinta, sijaitsee Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Sinne myös Ekapeli eli globaalimmin GraphoGame on matkalla tietokone-, mobiili- ja tablettiversioina. ...
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
ISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Keywords
Ekapeli GraphoGame koulutusvienti lukutaito

Original source
http://www.kieliverkosto.fi/article/ei-bii-sii-vai-jotain-ihan-muuta-lukutaidon-alkeet-vientituotteeksi/

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505131846

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24699985

Metadata
Show full item record
Collections
  • Agora Center [76]
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta [5027]
  • Kieli, koulutus ja yhteiskunta - Toukokuu 2015 [6]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Supporting Acquisition of Spelling Skills in Different Orthographies Using an Empirically Validated Digital Learning Environment 

    Lyytinen, Heikki Juhani; Semrud-Clikeman, Margaret; Li, Hong; Pugh, Kenneth; Richardson, Ulla (Frontiers Media SA, 2021)
    This paper discusses how the association learning principle works for supporting acquisition of basic spelling and reading skills using digital game-based learning environment with the Finland-based GraphoLearn (GL) ...
  • Investigating language acquisition in Zambia : mapping vowel confusion of a, e and i between English and ciNyanja 

    Kauppinen, Karri-Pekka (2014)
    Abstrakti Sambiassa tehdyt tutkimukset osoittavat, että lukutaito jää saavuttamatta valtaosalta lapsista. Lukutaito alkaa kirjainten ja äänteiden välisen yhteyden ymmärtämisellä. Aiempi heikkojen lukijoiden parissa tehty ...
  • Digital solutions for multilingual learning environments : the case of GraphoGame™ adaptations in Kenya 

    Puhakka, Carol Suzanne Adhiambo (University of Jyväskylä, 2015)
  • A computer‐based Pinyin intervention for disadvantaged children in China : Effects on Pinyin skills, phonological awareness, and character reading 

    Li, Yixun; Chen, Xi; Li, Hong; Sheng, Xiaotian; Chen, Liu; Richardson, Ulla; Lyytinen, Heikki (John Wiley & Sons, 2020)
    Pinyin is an alphabetic script that denotes pronunciations of Chinese characters. Studies have shown that Pinyin instruction enhances both phonological awareness (e.g., Shu et al., Developmental Science, 2008, 11, 171–181) ...
  • Suomen Akatemian huippuyksikköpolitiikasta lähtölaukaus maailman parantamiseen 

    Lyytinen, Heikki (Edistyksellinen tiedeliitto, 2020)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre