Ei, bii, sii – vai jotain ihan muuta? Lukutaidon alkeet vientituotteeksi
Nieminen, L., & Richardson, U. (2015). Ei, bii, sii – vai jotain ihan muuta? Lukutaidon alkeet vientituotteeksi. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13.5.2015(Toukokuu). http://www.kieliverkosto.fi/article/ei-bii-sii-vai-jotain-ihan-muuta-lukutaidon-alkeet-vientituotteeksi/
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2015Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Jo yli 200 000 suomalaislasta on saanut tukea lukemaan oppimiseen Ekapelistä, tutkimustietoon pohjautuvasta lukutaidon alkeiden teknologia-avusteisesta oppimisympäristöstä. Ajatus lukutaitoon johdattelevasta tietokonepelistä syntyi jo vuosia sitten Jyväskylän yliopistossa tehdyn dysleksiatutkimuksen yhteydessä. Vaikka Ekapelin ideana olikin alun perin tukea niitä, joille lukemaan oppiminen tuottaa vaikeuksia, peli on havaittu hyväksi kenelle tahansa aloittelevalle lukijalle. Tästä syntyi ajatus tehdä pelistä uusia kieliversioita myös niille lapsille, joille lukutaito on isojen ponnistusten takana esimerkiksi heikon opetuksen, vieraan kielen tai yhteisön epäileväisten asenteiden takia. UNESCOn raportin (Education for All 2014) mukaan arviolta 250 miljoonaa lasta ympäri maailman tarvitsee tukea lukemaan oppimiseen. Valtaosa maista, joissa apu on kaikkein tarpeellisinta, sijaitsee Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Sinne myös Ekapeli eli globaalimmin GraphoGame on matkalla tietokone-, mobiili- ja tablettiversioina.
...


Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/article/ei-bii-sii-vai-jotain-ihan-muuta-lukutaidon-alkeet-vientituotteeksi/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24699985
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Supporting Acquisition of Spelling Skills in Different Orthographies Using an Empirically Validated Digital Learning Environment
Lyytinen, Heikki Juhani; Semrud-Clikeman, Margaret; Li, Hong; Pugh, Kenneth; Richardson, Ulla (Frontiers Media SA, 2021)This paper discusses how the association learning principle works for supporting acquisition of basic spelling and reading skills using digital game-based learning environment with the Finland-based GraphoLearn (GL) ... -
Investigating language acquisition in Zambia : mapping vowel confusion of a, e and i between English and ciNyanja
Kauppinen, Karri-Pekka (2014)Abstrakti Sambiassa tehdyt tutkimukset osoittavat, että lukutaito jää saavuttamatta valtaosalta lapsista. Lukutaito alkaa kirjainten ja äänteiden välisen yhteyden ymmärtämisellä. Aiempi heikkojen lukijoiden parissa tehty ... -
Digital solutions for multilingual learning environments : the case of GraphoGame™ adaptations in Kenya
Puhakka, Carol Suzanne Adhiambo (University of Jyväskylä, 2015) -
A computer‐based Pinyin intervention for disadvantaged children in China : Effects on Pinyin skills, phonological awareness, and character reading
Li, Yixun; Chen, Xi; Li, Hong; Sheng, Xiaotian; Chen, Liu; Richardson, Ulla; Lyytinen, Heikki (John Wiley & Sons, 2020)Pinyin is an alphabetic script that denotes pronunciations of Chinese characters. Studies have shown that Pinyin instruction enhances both phonological awareness (e.g., Shu et al., Developmental Science, 2008, 11, 171–181) ... -
Suomen Akatemian huippuyksikköpolitiikasta lähtölaukaus maailman parantamiseen
Lyytinen, Heikki (Edistyksellinen tiedeliitto, 2020)