Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen Kaili
dc.contributor.authorPekkarinen, Taija-Kaisa
dc.contributor.authorPulkkinen, Sanna-Mari
dc.date.accessioned2015-05-16T18:29:08Z
dc.date.available2015-05-16T18:29:08Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1473644
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45912
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Pekkarinen, Taija-Kaisa ja Pulkkinen, Sanna-Mari. 2015. ”Ajattelin myönteisesti luistelemisesta ja lopulta se meni hyvin.” – Tutkimus 7.-luokkalaisten nuorten sel-viytymistaidoista. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. 105 sivua ja 3 liitettä. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia selviytymistaitoja 7.-luokkalaiset nuoret käyttävät arjessaan sekä kuinka laajat selviytymistaidot heillä on. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella fyysisen aktiivisuuden merkitystä selviytymistaitojen laa-juuteen. Tutkimuksella ei ole tarkoitus saavuttaa yleistettäviä tuloksia, vaan lisätä ym-märrystä tutkimukseen osallistuneiden nuorten selviytymistaidoista sekä niiden laajuu-desta. Tutkimuksen näkökulma on voimavaralähtöinen. Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena Kajaanissa sekä Pihtiputaalla yhteensä kahdella yläkoululla tammi-helmikuussa 2015. Tutkimusote tutkimuksessa on feno-menologis-hermeneuttinen sekä tieteen teoriaan perustuen kvalitatiivisen sekä kvantita-tiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvalitatiivisesti päivä-kirjamenetelmällä sekä kvantitatiivisesti tutkimukseen laaditulla voimavaramittarilla sekä fyysisen aktiivisuuden itsearvio -kyselyllä. Tutkimustulokset osoittavat, että 7.-luokkalaiset nuoret kokevat merkittävimmiksi sel-viytymistaidoikseen fysiologisen sekä sosiaalisen selviytymisen osa-alueet. Erityisesti nuoret nostivat esille tutkimuksessa hyvin nukkumisen sekä kavereiden merkitystä voimavarana elämässään. Voimavaramittareiden mukaan nuoret käyttävät kaikkia sel-viytymistaitojen osa-alueita, joista vähäisimmäksi kuitenkin jää henkinen selviytyminen. Päiväkirjamerkinnöistä selviytymistaitoja esiintyi vaihtelevasti. Selviytymistaitojen laajuutta tarkastellessa tutkimus osoittaa nuorten omaavan suhteellisen laajat sel-viytymistaidot. Lisäksi tutkimuksen mukaan pääsääntöisesti itsearvioidulla korkealla fyysisellä aktiivisuudella oli yhteyksiä laajempiin selviytymistaitoihin. Tutkimuksesta oli selkeästi havaittavissa koulun merkitys nuorten elämään myönteisessä sekä kielteisessä näkökulmassa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (105 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherSelviytymistaidot
dc.subject.othermielenterveystaidot
dc.subject.otherpositiivinen mielenterveys
dc.subject.othervoima-varat
dc.subject.otherfyysinen aktiivisuus
dc.title"Ajattelin myönteisesti luistelemisesta ja lopulta se menikin hyvin." : tutkimus 7.-luokkalaisten nuorten selviytymistaidoista
dc.title.alternativeTutkimus 7.-luokkalaisten nuorten selviytymistaidoista
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505161870
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-05-16T18:29:08Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoselviytyminen
dc.subject.ysomielenterveys
dc.subject.ysoresurssit
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysonuoret
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright