dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen Kaili | |
dc.contributor.author | Pekkarinen, Taija-Kaisa | |
dc.contributor.author | Pulkkinen, Sanna-Mari | |
dc.date.accessioned | 2015-05-16T18:29:08Z | |
dc.date.available | 2015-05-16T18:29:08Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1473644 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45912 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Pekkarinen, Taija-Kaisa ja Pulkkinen, Sanna-Mari. 2015. ”Ajattelin myönteisesti luistelemisesta ja lopulta se meni hyvin.” – Tutkimus 7.-luokkalaisten nuorten sel-viytymistaidoista. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. 105 sivua ja 3 liitettä.
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia selviytymistaitoja 7.-luokkalaiset nuoret käyttävät arjessaan sekä kuinka laajat selviytymistaidot heillä on. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella fyysisen aktiivisuuden merkitystä selviytymistaitojen laa-juuteen. Tutkimuksella ei ole tarkoitus saavuttaa yleistettäviä tuloksia, vaan lisätä ym-märrystä tutkimukseen osallistuneiden nuorten selviytymistaidoista sekä niiden laajuu-desta. Tutkimuksen näkökulma on voimavaralähtöinen.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena Kajaanissa sekä Pihtiputaalla yhteensä kahdella yläkoululla tammi-helmikuussa 2015. Tutkimusote tutkimuksessa on feno-menologis-hermeneuttinen sekä tieteen teoriaan perustuen kvalitatiivisen sekä kvantita-tiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvalitatiivisesti päivä-kirjamenetelmällä sekä kvantitatiivisesti tutkimukseen laaditulla voimavaramittarilla sekä fyysisen aktiivisuuden itsearvio -kyselyllä.
Tutkimustulokset osoittavat, että 7.-luokkalaiset nuoret kokevat merkittävimmiksi sel-viytymistaidoikseen fysiologisen sekä sosiaalisen selviytymisen osa-alueet. Erityisesti nuoret nostivat esille tutkimuksessa hyvin nukkumisen sekä kavereiden merkitystä voimavarana elämässään. Voimavaramittareiden mukaan nuoret käyttävät kaikkia sel-viytymistaitojen osa-alueita, joista vähäisimmäksi kuitenkin jää henkinen selviytyminen. Päiväkirjamerkinnöistä selviytymistaitoja esiintyi vaihtelevasti. Selviytymistaitojen laajuutta tarkastellessa tutkimus osoittaa nuorten omaavan suhteellisen laajat sel-viytymistaidot. Lisäksi tutkimuksen mukaan pääsääntöisesti itsearvioidulla korkealla fyysisellä aktiivisuudella oli yhteyksiä laajempiin selviytymistaitoihin. Tutkimuksesta oli selkeästi havaittavissa koulun merkitys nuorten elämään myönteisessä sekä kielteisessä näkökulmassa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (105 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Selviytymistaidot | |
dc.subject.other | mielenterveystaidot | |
dc.subject.other | positiivinen mielenterveys | |
dc.subject.other | voima-varat | |
dc.subject.other | fyysinen aktiivisuus | |
dc.title | "Ajattelin myönteisesti luistelemisesta ja lopulta se menikin hyvin." : tutkimus 7.-luokkalaisten nuorten selviytymistaidoista | |
dc.title.alternative | Tutkimus 7.-luokkalaisten nuorten selviytymistaidoista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505161870 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-16T18:29:08Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | selviytyminen | |
dc.subject.yso | mielenterveys | |
dc.subject.yso | resurssit | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |