"Ajattelin myönteisesti luistelemisesta ja lopulta se menikin hyvin." : tutkimus 7.-luokkalaisten nuorten selviytymistaidoista
Päivämäärä
2015TIIVISTELMÄ
Pekkarinen, Taija-Kaisa ja Pulkkinen, Sanna-Mari. 2015. ”Ajattelin myönteisesti luistelemisesta ja lopulta se meni hyvin.” – Tutkimus 7.-luokkalaisten nuorten sel-viytymistaidoista. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. 105 sivua ja 3 liitettä.
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia selviytymistaitoja 7.-luokkalaiset nuoret käyttävät arjessaan sekä kuinka laajat selviytymistaidot heillä on. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella fyysisen aktiivisuuden merkitystä selviytymistaitojen laa-juuteen. Tutkimuksella ei ole tarkoitus saavuttaa yleistettäviä tuloksia, vaan lisätä ym-märrystä tutkimukseen osallistuneiden nuorten selviytymistaidoista sekä niiden laajuu-desta. Tutkimuksen näkökulma on voimavaralähtöinen.
Tutkimus toteutettiin poikittaistutkimuksena Kajaanissa sekä Pihtiputaalla yhteensä kahdella yläkoululla tammi-helmikuussa 2015. Tutkimusote tutkimuksessa on feno-menologis-hermeneuttinen sekä tieteen teoriaan perustuen kvalitatiivisen sekä kvantita-tiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvalitatiivisesti päivä-kirjamenetelmällä sekä kvantitatiivisesti tutkimukseen laaditulla voimavaramittarilla sekä fyysisen aktiivisuuden itsearvio -kyselyllä.
Tutkimustulokset osoittavat, että 7.-luokkalaiset nuoret kokevat merkittävimmiksi sel-viytymistaidoikseen fysiologisen sekä sosiaalisen selviytymisen osa-alueet. Erityisesti nuoret nostivat esille tutkimuksessa hyvin nukkumisen sekä kavereiden merkitystä voimavarana elämässään. Voimavaramittareiden mukaan nuoret käyttävät kaikkia sel-viytymistaitojen osa-alueita, joista vähäisimmäksi kuitenkin jää henkinen selviytyminen. Päiväkirjamerkinnöistä selviytymistaitoja esiintyi vaihtelevasti. Selviytymistaitojen laajuutta tarkastellessa tutkimus osoittaa nuorten omaavan suhteellisen laajat sel-viytymistaidot. Lisäksi tutkimuksen mukaan pääsääntöisesti itsearvioidulla korkealla fyysisellä aktiivisuudella oli yhteyksiä laajempiin selviytymistaitoihin. Tutkimuksesta oli selkeästi havaittavissa koulun merkitys nuorten elämään myönteisessä sekä kielteisessä näkökulmassa.
...
Muu nimeke
Tutkimus 7.-luokkalaisten nuorten selviytymistaidoistaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskoulun 9-luokkalaisten arjen voimavarat
Lampinen, Katja (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten arjen voimavaroja. Tutkimuskysymykset olivat: (1) Millaiset asiat ovat merkityksellisiä 9-luokkalaisten nuorten arkiselle jaksamiselle? (2) Miten 9-luokkalaiset nuoret ... -
Liikkumisen yhteys lasten ja nuorten mielenterveyteen ja yksinäisyyteen
Ojala, Kristiina; Lyyra, Nelli (Valtion liikuntaneuvosto, 2023) -
Muscular and Cardiorespiratory Fitness Are Associated With Health-Related Quality of Life Among Young Adult Men
Appelqvist-Schmidlechner, Kaija; Vaara, Jani P.; Vasankari, Tommi; Häkkinen, Arja; Mäntysaari, Matti; Kyröläinen, Heikki (Biomed Central, 2020)Background Despite numerous studies providing evidence for positive effects of physical activity and physical fitness, evidence for association between physical fitness and health-related quality of life (HRQoL) in young ... -
Childhood Physical Fitness as a Predictor of Cognition and Mental Health in Adolescence : The PANIC Study
Haapala, Eero A.; Leppänen, Marja H.; Skog, Hannamari; Lubans, David R.; Viitasalo, Anna; Lintu, Niina; Jalanko, Petri; Määttä, Sara; Lakka, Timo A. (Springer Nature, 2024)Background: Cognitive and mental health problems are highly prevalent in adolescence. While higher levels of physical fitness may mitigate these problems, there is a lack of long-term follow-up studies on the associations ... -
Associations between screen-time media use, physical activity, and positive and negative mental health outcomes among adolescents in Ireland : a cross-sectional study
Forte, Chloe; Biddle, Stuart, J. H.; Hallgren, Mats; Woods, Catherine B.; Herring, Matthew P. (Oxford University Press (OUP), 2023)Purpose Understanding the individual and joint associations of positive and negative mental health with screen-time and physical activity (PA) among adolescents is essential to develop enhanced guidance for prevention ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.