"Sanoja, selvää tekstiä!": ammattikoululaisten käsityksiä tekstistä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan ammattikoululaisten nuorten tekstikäsityksiä. Tutkimusongelmani on, käsittävätkö opiskelijat tekstin kirjoitettuna ja monomodaalisena, vai hyväksyvätkö he tekstiksi myös monimodaalisia, muihinkin esitystapoihin nojaavia esityksiä. Tutkimuskysymykseni ovat, mikä ammattikoululaisen mielestä on teksti ja mitä kriteerejä hän tekstille asettaa.
Tutkimusaihe on ajankohtainen ja siksi kiinnostava, että opetussuunnitelmauudistuksia on meneillään niin toisella asteella kuin peruskoulun puolellakin. Luonnollisesti uusissa opetussuunnitelmissa otetaan kantaa myös teksti- ja lukutaitoasioihin määrittelemällä näitä käsitteitä. Nämä määritelmät tulevat taas ohjaamaan opetusta tulevaisuudessa.
Teoreettinen viitekehykseni nojaa laajan tekstikäsityksen, monilukutaidon ja multimodaalisen tekstin käsitteisiin ja määritelmiin. Näiden mukaan teksti on kielellisenä yksikkönä joustava ja voidaan tuottaa usean eri kanavan ja muotokielen välityksellä. Tekstimääritelmässä korostuu siis muodon sijaan pikemminkin sisällöllinen ja viestinnällinen funktio.
Lähestyin tutkimusongelmaani kyselylomakkeen ja tekstinäytteiden avulla. Kyselyyn vastasi 30 ammattikoululaista eräästä suurehkosta ammattioppilaitoksesta Suomessa. Opiskelijat edustivat neljää tutkintolinjaa. Selvitin opiskelijoiden tekstikäsityksiä esittämällä heille kymmenen valitsemaani tekstinäytettä, joista jokaisen kohdalla esitin kysymyksen, onko näyte teksti vai ei. Käsittelin aineistoa sisällönanalyysin avulla muodostamalla aineistosta teemoja tekstin kriteereistä ja tyypittelemällä vastaajia heidän tekstikäsityksensä mukaan. Kuten odotettua, opiskelijoiden tekstikäsitys osoittautui monomodaaliseksi ja kirjoitettua kieltä suosivaksi. Vain muutama hyväksyi tekstiksi myös pääosin kuvaan nojaavan esityksen tai puhutun tekstin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4981]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Silloin suomea ku ei oo sanoja saameksi" : saamelaisten nuorten ja aikuisten käsityksiä kielestä ja identiteetistä
Viljaharju, Reetta (2023)Kandidaatintutkielma käsittelee saamelaisten nuorten ja aikuisten käsityksiä kielestä ja identiteetistä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisena saamelaiset nuoret ja aikuiset kokevat oman kieli-identiteettinsä. ... -
Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä
Räty, Tilmaria (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ... -
Yläkoulun äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisesta
Aaltonen, Pihka (2021)Työssäni tutkin yläkoulussa työskentelevän äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisen roolista opetuksessa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja aineiston analysointi ...