Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus päiväkodin vertaisryhmässä
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää millä tavoin erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus toteutui päiväkodin vertaisryhmässä. Sosiaalista osallisuutta selvitettiin kuvailemalla lapsen vuorovaikutusta vertaisten kanssa, vertaissuhteita, sosiaalista asemaa lapsiryhmässä sekä lapsen omia kokemuksia.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimuskohteena oli yksi esikouluikäinen kielen kehitykseen erityistä tukea saava lapsi. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla lapsen vuorovaikutusta ja leikkiä vertaisten kanssa päiväkodin lapsiryhmässä sekä haastattelemalla lasta. Aineisto analysoitiin Kosterin ym. (2009) sosiaalisen osallisuuden mallia hyödyntäen neljään luokkaan, joita olivat: vuorovaikutus vertaisryhmässä, vertaissuhteet, sosiaalinen asema vertaisryhmässä sekä lapsen oma kokemus.
Tutkimustulosten perusteella erityistä tukea saavan lapsen sosiaalinen osallisuus toteutui hyvin, sillä hän pääsi mukaan vertaisryhmän toimintaan, hänellä oli ryhmässä kavereita, hän tuli hyväksytyksi lapsiryhmässä, ja hän koki tulleensa hyväksytyksi ryhmässä. Lapsesta muodostui kuva aktiivisena sosiaalisena toimijana vertaisryhmässä. Lapsi koki vertaissuhteissaan myös kielteistä vallankäyttöä ja koki tulleensa joskus kiusatuksi, mikä heikensi sosiaalista osallisuutta. Tulosten perusteella kasvattajien on syytä havainnoida erityistä tukea tarvitsevan lapsen leikkiä vertaisten kanssa ja kuulla lasten omia kokemuksia. Vertaissuhteissa tapahtuvaan kielteiseen vallankäyttöön ja kiusaamiseen on syytä kiinnittää huomiota, ja puuttua riittävän ajoissa mahdollisiin pulmiin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityistä tukea saavan lapsen sosiaalinen osallisuus peruskoululuokassa
Jernfors, Laura (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten erityistä tukea saavien lasten sosiaalinen osallisuus toteutuu alakoulussa heidän omassa luokassaan. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin avaamaan niitä tapoja ja keinoja, ... -
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ... -
Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kokemuksia joukkoon kuulumisen tunteesta kahdessa erilaisessa koulukontekstissa
Laine, Eija (2016)Laine, Eija. 2016. Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kokemuksia joukkoon kuulumisen tunteesta kahdessa erilaisessa koulukontekstissa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ... -
"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.