dc.contributor.advisor | Valleala, Ulla-Maija | |
dc.contributor.author | Niskavaara, Jaako | |
dc.date.accessioned | 2015-05-13T11:23:48Z | |
dc.date.available | 2015-05-13T11:23:48Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1473596 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45890 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Niskavaara, J. 2015. Miesten juttuja. Ammatti-identiteetti miesopettajien kertomana. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksessa tarkastellaan miesopettajan ammatti-identiteettiä, sen olennaisimpia piirteitä ja ammatti-identiteetin muutosta työuran edetessä. Ammatti-identiteetin muuttumiseen vaikuttavat oleellisesti asiantuntijuuden kehittyminen ja tällä hetkellä ajankohtaiset kouluorganisaatioiden kehittämispyrkimykset. Koska tutkimusjoukko koostuu pelkästään miehistä, on tutkimuksessa käsitelty opettajuutta myös sukupuolinäkökulmasta.
Tutkimus perustuu miesopettajien omiin kertomuksiin kokemuksistaan työssään ja heidän kertomustensa tulkintaan. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla viittä eri-ikäistä miesopettajaa, jotka ovat työuran eri vaiheissa. Miesopettajien kokemukset välittyvät tässä tutkimuksessa heidän itsensä kertomina narratiiveina. Aineiston analysointi perustuu fenomenologiseen kokemusten tulkintaan ja vertailuun, jolloin on mahdollista kuvailla miesopettajien ammatti-identiteetin olemusta ja tärkeimpiä piirteitä.
Tutkimuksen tuloksena muodostui kuva aidosti lapsesta välittävästä, vuorovaikutteisesta ja työssään kehittymään pyrkivästä miesopettajasta. Miesopettaja toimii ammatissaan hyvin pitkälle oman persoonallisuutensa kautta, minkä koettiin olevan edellytys opetus- ja kasvatustyölle. Mielenkiintoinen löydös oli suomalaisen koulutusjärjestelmän kahtia jakautuneisuus kehittämispyrkimyksissä koulujen henkilökunnan ja ylemmän koulun hallinnon välillä.
Hakusanat: Ammatti-identiteetti, miesopettaja, sukupuoli. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (75 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Ammatti-identiteetti | |
dc.subject.other | miesopettaja | |
dc.subject.other | sukupuoli. | |
dc.title | Miesten juttuja : ammatti-identiteetti miesopettajien kertomana | |
dc.title.alternative | Ammatti-identiteetti miesopettajien kertomana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505131842 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-13T11:23:49Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | miehet | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |