dc.contributor.author | Martin, Anne | |
dc.contributor.author | Pennanen, Matti | |
dc.date.accessioned | 2015-05-12T09:32:09Z | |
dc.date.available | 2015-05-12T09:32:09Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-6099-5 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1473487 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45860 | |
dc.description.abstract | Publikationen baserar sig på forskningsprojektet Rörlighet bland pedagogisk expertis (PAL-projektet) som finansierades av Europeiska socialfonden. Projektet genomfördes under åren 2010–2013 i samarbete mellan Pedagogiska forskningsinstitutet, utbildningsstyrelsen och yrkeslärarhögskolan vid yrkeshögskolan i Jyväskylä. Publikationen granskar de centrala observationerna i PAL-projektet och ger en allmän översikt av rörligheten och förändringarna bland lärarna i det finländska utbildningssystemet. Materialet till projektet samlades in med en webbenkät (n = 4500) samt intervjuer med före detta lärare (n = 15).
I Finland anses läraryrket vara ett tilltalande yrkesval av många olika skäl. Lärarens arbete är självständigt och uppskattat och upplevs som mångsidigt och utmanande. Ofta händer det trots allt att lärarna efter en tid inom yrket börjar se sig om efter möjligheter till karriärutveckling eller kanske börjar överväga ett helt annat yrke. Skälen som får lärarna att överväga att röra på sig antingen inom yrket eller till ett annat yrke är mycket individuella och hänför sig oftast till yrkesmässig utveckling, arbetsavtal, arbetsförhållanden eller önskan om nya utmaningar.
Att börja arbeta som lärare medför ett stort ansvar. I det finländska utbildningssystemet har läraren fullt pedagogiskt och juridiskt ansvar genast från första arbetsdagen. Även om introduktion är mycket viktig när läraren efter utbildningen inleder sin yrkesbana har Finland inte något lagstadgat nationellt introduktionsprogram. Detta innebär en stor variation i introduktionsrutinerna eftersom varje kommun själv svarar för att ordna introduktion för nya lärare.
Lärarna anser att deras yrke har blivit mer varierat än förr. Framtidens lärare är multikompetenta proffs som samarbetar med kolleger och multiprofessionella grupper. Kun8
skaper i informations- och kommunikationsteknologi spelar i framtiden en väsentlig roll jämsides med ämneskunskaper och pedagogisk kompetens. Eftersom elever och studerande behöver mer individuell uppmärksamhet krävs även kunskaper i specialundervisning och differentiering av undervisningen i klassrummet. | fi |
dc.format.extent | Verkkoaineisto (42 sivua). | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.publisher | Jyväskylä Universitet, Pedagogiska forskningsinsitutet | |
dc.relation.ispartofseries | Tutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | lärare | |
dc.subject.other | lärarskap | |
dc.subject.other | allmänbildande undervisning | |
dc.subject.other | yrkesinriktad utbildning | |
dc.subject.other | kompetenskrav | |
dc.subject.other | opettajien liikkuvuus | |
dc.subject.other | rörlighet bland lärare | |
dc.subject.other | introduktion av nyblivna lärare | |
dc.title | Pedagogisk expertis i rörelse | |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-6099-5 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.relation.issn | 2243-139X | |
dc.relation.numberinseries | 52 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | yleissivistävä koulutus | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | perehdyttäminen | |
dc.subject.yso | työpaikkakoulutus | |
dc.subject.yso | vaatimukset | |
dc.subject.yso | ammattitaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |