University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Koulutuksen tutkimuslaitos
  • Tutkimusselosteita
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Koulutuksen tutkimuslaitos > Tutkimusselosteita > View Item

Pedagogisk expertis i rörelse

Thumbnail
View/Open
987.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Tutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitos
Authors
Martin, Anne |
Pennanen, Matti
Date
2015

 
Publikationen baserar sig på forskningsprojektet Rörlighet bland pedagogisk expertis (PAL-projektet) som finansierades av Europeiska socialfonden. Projektet genomfördes under åren 2010–2013 i samarbete mellan Pedagogiska forskningsinstitutet, utbildningsstyrelsen och yrkeslärarhögskolan vid yrkeshögskolan i Jyväskylä. Publikationen granskar de centrala observationerna i PAL-projektet och ger en allmän översikt av rörligheten och förändringarna bland lärarna i det finländska utbildningssystemet. Materialet till projektet samlades in med en webbenkät (n = 4500) samt intervjuer med före detta lärare (n = 15). I Finland anses läraryrket vara ett tilltalande yrkesval av många olika skäl. Lärarens arbete är självständigt och uppskattat och upplevs som mångsidigt och utmanande. Ofta händer det trots allt att lärarna efter en tid inom yrket börjar se sig om efter möjligheter till karriärutveckling eller kanske börjar överväga ett helt annat yrke. Skälen som får lärarna att överväga att röra på sig antingen inom yrket eller till ett annat yrke är mycket individuella och hänför sig oftast till yrkesmässig utveckling, arbetsavtal, arbetsförhållanden eller önskan om nya utmaningar. Att börja arbeta som lärare medför ett stort ansvar. I det finländska utbildningssystemet har läraren fullt pedagogiskt och juridiskt ansvar genast från första arbetsdagen. Även om introduktion är mycket viktig när läraren efter utbildningen inleder sin yrkesbana har Finland inte något lagstadgat nationellt introduktionsprogram. Detta innebär en stor variation i introduktionsrutinerna eftersom varje kommun själv svarar för att ordna introduktion för nya lärare. Lärarna anser att deras yrke har blivit mer varierat än förr. Framtidens lärare är multikompetenta proffs som samarbetar med kolleger och multiprofessionella grupper. Kun8 skaper i informations- och kommunikationsteknologi spelar i framtiden en väsentlig roll jämsides med ämneskunskaper och pedagogisk kompetens. Eftersom elever och studerande behöver mer individuell uppmärksamhet krävs även kunskaper i specialundervisning och differentiering av undervisningen i klassrummet. ...
Publisher
Jyväskylä Universitet, Pedagogiska forskningsinsitutet
ISBN
978-951-39-6099-5
ISSN Search the Publication Forum
2243-139X
Keywords
lärare lärarskap allmänbildande undervisning yrkesinriktad utbildning kompetenskrav opettajien liikkuvuus rörlighet bland lärare introduktion av nyblivna lärare opettajat opettajuus yleissivistävä koulutus ammatillinen koulutus perehdyttäminen työpaikkakoulutus vaatimukset ammattitaito
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6099-5

Metadata
Show full item record
Collections
  • Tutkimusselosteita [38]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Mobility and transition of pedagogical expertise in Finland 

    Martin, Anne; Pennanen, Matti (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2015)
    Mobility and transition of pedagogical expertise in Finland is a publication based on the project “Mobility among pedagogical experts”, which was funded by the European Social Fund. The project was carried out in 2010–2013 ...
  • Pedagoginen asiantuntijuus liikkeessä ja muutoksessa : huomisen haasteita 

    Jokinen, Hannu; Taajamo, Matti; Välijärvi, Jouni; Honkimäki, Sanna; Keurulainen, Harri; Mikkola, Armi; Weissmann, Kirsti (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014)
  • Pedagoginen asiantuntijuus liikkeessä -hankkeen tulokset 

    Jokinen, Hannu; Taajamo, Matti; Miettinen, Maarit; Weissmann, Kirsti; Honkimäki, Sanna; Valkonen, Sakari; Välijärvi, Jouni (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2013)
  • Game bridge : kohti ammatillisia avaintaitoja 

    Oksanen, Kimmo; Mannila, Birgitta; Hämäläinen, Raija (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)
    Tulevaisuuden työelämässä korostuvat eri alojen välinen moniammatillinen verkottunut yhteistyö sekä jae­tun ymmärryksen muodostuminen. Tämän myötä myös vuorovaikutus-, ongelmanratkaisu- ja yhteistyötaitojen kehittäminen ...
  • Tutkimuksia ammatillisesta koulutuksesta ja inhimillisestä pääomasta yli elinkaaren 

    Ollikainen, Jani-Petteri (Edistyksellinen tiedeliitto, 2022)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre