dc.contributor.advisor | Kaili Kepler-Uotinen | |
dc.contributor.author | Taunila, Katriina | |
dc.contributor.author | Voutila, Essi | |
dc.date.accessioned | 2015-05-12T06:26:07Z | |
dc.date.available | 2015-05-12T06:26:07Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1473641 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45851 | |
dc.description.abstract | Taunila, Katriina & Voutila, Essi. 2015. Ekspertti ja noviisi
liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja
toteutuksesta yläkoulussa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma.
Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme noviisi ja ekspertti
liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja
toteutuksesta yläkoulussa. Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää kokeneen ja
vastavalmistuneen liikunnanopettajan pedagogista ymmärrystä, ajatuksia
liikunnanopetuksen suunnittelusta sekä opetusmenetelmien käytöstä.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen, jonka aineisto kerättiin
teemahaastatteluna viidessä eri yläkoulussa syksyllä 2014. Tutkimusaineiston
analysoimme laadullisen sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti.
Tutkimustuloksina voimme todeta noviisi- ja eksperttiopettajien pitävän
lajikeskeisyyden vähenemistä uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteissa 2014 mahdollisuutena uusien liikuntamuotojen tuomiselle osaksi
liikunnanopetusta. Tutkittavien mukaan tällä voitaisiin pienentää oppilaiden
välisiä tasoeroja koululiikunnassa. Liikuntatuntien suunnittelun osalta sekä
noviisi- että eksperttiopettajat pitivät oppilaantuntemusta tärkeänä osana
suunnittelutyötä. Eksperttiopettajista poiketen noviisiopettajat nostivat esille
onnistumisen kokemusten tarjoamisen opetuksen suunnittelussa, kun taas
eksperttiopettajat puhuivat tavoitteiden asettelun tärkeydestä ja ajan
riittämättömyydestä suunnittelussa. Opetusmenetelmien käytössä puolestaan
sekä noviisi- että eksperttiopettajat mainitsivat opettajajohtoisuuden ja
oppilasjohtoisuuden merkityksen toiminnassaan.
Johtopäätöksemme mukaisesti noviisiudella tai eksperttiydellä ei ole
suurta merkitystä opettajien ajatuksiin liikunnanopetuksen suunnittelusta ja
toteutuksesta yläkoulussa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (91 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | ekspertti | |
dc.subject.other | noviisi | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | suunnittelu | |
dc.subject.other | opetusmenetelmät | |
dc.title | Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505121812 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2015-05-12T06:26:08Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | suunnittelu | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |